Výměna oleje – Hyundai Getz

Výměna motorového oleje v autě je snadná a zvládnout by ji měl každý. Je v podstatě jedno, jestli se jedná o benzinový nebo naftový motor, postup je vždy stejný.

V tomto článku popíšu výměnu motorového oleje u vozu Hyundai Getz se vznětovým motorem. Auto je z roku 2006, motor je tedy čtyřválcový (v předchozí verzi byl tříválec, který byl ale celkem na prd.). Vůz mi slouží jako pracovní, tedy s ním jezdím do práce a zaměstnání, a také v něm převážím různý materiál. A také s námi byl několikrát v reichu na nákupech.

V současnosti má vůz najeto přes 200 tisíc kilometrů.

Když měníme olej v motoru auta, je třeba vědět jestli se jedná o vznětový či zážehový motor. Oleje se mírně liší. Musíme také vědět, jaký olej tam byl dříve a pokud možno koupit tentýž (což není problém, ledaže by se přestal vyrábět). A kolik oleje v motoru je. V případě tohoto Hyundai je to cca 4,3 litru.

Takže před samotnou výměnou si koupíme potřebné množství oleje (v mém případě je to Castrol Edge Turbo Diesel 5W-40). Prodávají se litrové, čtyřlitrové a pětilitrové kanystry (a pak taky 50 a 100 litrové barely). Dále je třeba koupit ten správný filtr. Ten je potřeba objednat v autopotřebách podle motoru, který v autě máme.

V mém případě krabička s filtrem obsahovala i obě těsnící gumičky pro pouzdro a také těsnicí kroužek pod výpustnou matici ve vaně motoru.

Samotný postup:

  1. Autem si najedeme na nájezdové rampy nebo nad montážní jámu.
  2. Pod autem si najdeme výpustní otvor pro olej (ve vaně motoru) a umístíme pod něj lavor nebo nějakou dostatečně velkou nádobu.
  3. Pojistný šroub vyšroubujeme a vypustíme olej do nádoby. Je nutné dbát na to, abychom olej nelili zbytečně okolo po zemi!
  4. Nádobu ještě pod motorem necháme. A to až do doby než opět zašroubujeme pojistný ventil.
  5. Na motoru odšroubujeme víčko z napouštěcího otvoru.
  6. U vozu Hyundai Getz měníme pouze vložku filtru, samotné tělo filtru je umístěno napevno na motoru. Takže odšroubujeme jen víko filtru.
  7. Víko s vložkou filtru si vezmeme na nějaký podklad (v mém případě tác) a vyjmeme z něj starý filtr a také staré těsnicí gumičky.
  8. Na víko nasadíme nové těsnicí gumičky a na šroub dáme novou těsnicí podložku.
  9. Zašroubujeme pojistný šroub zpět do vany motoru (s citem, tak aby to bylo akorát).
  10. Zašroubujeme nový filtr (tak aby to bylo akorát).
  11. Nalijeme potřebné množství oleje. Hladinu kontrolujeme pomocí měřiče hladiny oleje. Ideální hladina je uprostřed mezi ryskami.
  12. Nastartujeme motor a chvíli ho necháme běžet na volnoběh, aby nový olej natekl do všech míst v motoru, kde má být. Pak auto v klidu projedeme. A nakonec ještě změříme hladinu oleje a případně dolijeme.
  13. A zkontrolujeme jestli olej neuniká pod výpustním šroubem (pokud ano, tak je ještě dotáhneme).

Na následujících obrázcích je nafocen postup i s popiskami.

Vyjetý (vypuštěný) olej přelijeme do dostatečně velké nádoby (třeba od aviváže či pracího gelu). Přibalíme starý filtr, těsnění a všechny hadry, které jsme při výměně oleje umazali. A vše NEVYHODÍME do popelnice, ale odvezeme do sběrného dvora, kde to zdarma převezmou k ekologické likvidaci. Kdo to hodí do popelnice nebo dokonce někam do lesa je IDIOT!

Jak vidno, je to jednoduché a není k tomu potřeba zvláštní vybavení. Jen se člověk trochu umaže (což je vlastně pro nějaké lidi nepřekonatelná překážka). Každopádně tím lze ušetřit průměrně cca 600,-Kč (od 300,- do 1500,-Kč), které nám naúčtuje servis za práci.

 

Michal Šika - Kutilův zápisník