Výměna brzdových destiček – Hyundai ix20

21 Kvě

Manželčin Hyundai ix20 bude mít brzo 6 let a tak bylo na čase vyměnit brzdové destičky.

Jelikož auto má automatickou převodovku a nelze zde tak úplně brzdit motorem, jako u klasické převodovky, výměna destiček přišla o cca 10000 km dříve než bych čekal. Navíc jsem raději vyměnil destičky jak na přední, tak i na zadní nápravě.

Přední náprava

Nejprve auto zajištěné proti pojezdu zvedneme na heveru a sundáme kolo. Vidíme brzdový kotouč, v jehož přední části je brzdový třmen. Zkontrolujeme stav brzdového kotouče, aby jeho povrch (ta část, kam přiléhají brzdové destičky) nebyl orezlý, nebo s vyrezlými dírami.

Povolíme šrouby držící třmen a ten následně sejmeme.

Musíme dát pozor, abychom manipulací se třmenem, nepokroutili a nepoškodili hadičku s brzdovou kapalinou, která je ke třmenu přivedena.

Vyndáme brzdové destičky z uložení ve vodicích kolejničkách na nosné konstrukci brzdy. Poté zkontrolujeme vodící plechy, které jsou na vodicích kolejničkách. Pokud jsou v pořádku, tedy nejsou nějak brutálně orezlé, ale jen špinavé a stále hladké, tak je můžeme ponechat. V opačném případě je vyměníme (prodávají se samostatně). Potom do kolejniček vložíme nové brzdové destičky.

Musíme dát pozor, která destička patří na vnitřní a která na vnější stranu. Ta na vnitřní stranu mívá přimontován mechanický hlásič opotřebení, což je takový kousek želízka, který na vnější brzdové destičce není.

Následně zatlačíme brzdový píst ve třmenu tak, aby vůbec nevystupoval ven. Ideální je mít kousek dřívka, na které tlačíme pomocí truhlářské stahovačky (pokud tedy nemáme přípravek, který používají automechanici). Poté znovu nasadíme brzdový třmen na nosnou konstrukci brzdy a přišroubujeme. Poté můžeme vyzkoušet funkčnost prošlápnutím brzdového pedálu. Tím se brzdové destičky usadí do správné polohy a třmen se stáhne, podle jejich velikosti.

Postup opakujeme i na druhé straně auta. V následující galerii je obrazová dokumentace s popiskami.

Zadní náprava

Auto máme stále zajištěné proti pojezdu. Takže jej zvedneme na heveru a sundáme kolo. Vidíme brzdový kotouč, v jehož zadní části je brzdový třmen (oproti přední brzdě je tento o poznání menší).

Opět zkontrolujeme stav brzdového kotouče. Následně povolíme šrouby, které drží brzdový třmen a ten potom sejmeme. U zadní brzdy, je ke třmenu kromě hadičky s brzdovou kapalinou, přivedeno i lanko ruční brzdy.

Vyndáme brzdové destičky z uložení ve vodicích kolejničkách na nosné konstrukci brzdy. Poté zkontrolujeme vodící plechy, které jsou na vodicích kolejničkách. Pokud jsou v pořádku, tedy nejsou silně zrezlé, ale jen špinavé a stále hladké, tak je můžeme ponechat. V opačném případě je vyměníme (prodávají se samostatně). Potom do kolejniček vložíme nové brzdové destičky.

Opět si musíme dát pozor, která destička patří na vnitřní a která na vnější stranu. Ta na vnitřní stranu mívá přimontován mechanický hlásič opotřebení.

Následně zatlačíme brzdový píst ve třmenu tak, aby vůbec nevystupoval ven. Píst zatlačit pomocí truhlářské stahovačky (pokud tedy nemáme přípravek, který používají automechanici). Poté znovu nasadíme brzdový třmen na nosnou konstrukci brzdy a přišroubujeme. Poté můžeme vyzkoušet funkčnost prošlápnutím brzdového pedálu a následně zatažením a uvolněním ruční brzdy. Tím se brzdové destičky usadí do správné polohy a třmen se stáhne, podle jejich velikosti.

U zadní brzdy bývá obtížnější píst zatlačit zpátky. Pokud se mu nechce, zkusíme prošlápnout brzdový pedál tak, aby se píst o kousek (tak 0,5 cm) vysunul. Tím se uvolní a následně jde pomocí stahovačky zasunout zpět.

Postup opakujeme i na druhé straně auta. V následující galerii je obrazová dokumentace s popiskami.

Jak vidíte, výměna brzdových destiček je celkem jednoduchá. Jen se u ní člověk drobátko umaže, ale to nám pravým chlapům samozřejmě nevadí 😉

 

Michal Šika (BastlerCZ)