Lokomotiva řady 754

20 Zář

Lokomotiva řady 754 je dieselová skříňová lokomotiva s elektrickým přenosem výkonu a 4 nápravami. Její původní označení je T 478.4 a přezdívka je Brejlovec (čtyřka).

A máme tu poslední verzi Brejlovce, jedné z nejhezčích mašinek na světě vůbec. V přezdívce používaná čtyřka vznikla dle konstrukční řady 4 a občas je některými lidmi používána.

Lokomotivy řady 754 byly koncipovány pro tažení těžších osobních vlaků a rychlíků na neelektrických tratích.

V polovině 70. let bylo rozhodnuto, že se přestanou vyrábět osobní vagony s parním vytápěním, proto bylo nutné také dodat lokomotivy, které by umožňovaly vozit vlaky s nově instalovaným elektrickým vytápěním, tedy lokomotivy s topným alternátorem.

ČKD Praha využily při vývoji zkušenosti, které získaly z prototypů rychlíkových lokomotiv T 499.0 (759). Díky tomu vznikla lokomotiva, která v široké míře pro řízení využívala elektroniku. Novému typu byla přiřazena řada T 478.4 (754), první dva prototypy T 478.4001 a T 478.4002 byly dokončeny koncem roku 1975. Následovala ověřovací série v letech 1978 – 1979 o množství 24 lokomotiv. První výrobní série o počtu 60 lokomotiv byla dodána v letech 1979 – 1980. Dle plánu se mělo vyrobit ještě dalších 96 kusů lokomotiv, z nich ale sešlo, protože podnik ČKD Naftové motory byl zasažen velkým úmyslně založeným požárem.

Lokomotiva řady 754 je podvozková skříňová lokomotiva se dvěma kabinami strojvedoucího v čelech lokomotivy, mezi nimiž se nachází průchozí strojovna. Lokomotivy řady 754 jsou v mechanické části prakticky shodné s lokomotivami řady 753.

Skříň i vnitřní uspořádání je shodné s řadou 753, stejně tak i podvozky.

Lokomotiva řady 754 je osazena spalovacím motorem typu ČKD K 12 V 230 DR, což je naftový 4taktní dvanáctiválec s válci do V, v řešení nastojato. Motor má rozvody OHV, přímé vstřikování, 2 turbodmychadla a vodní chlazení. Výfuk je vedený nad motorem, ústí do tlumiče nad trakčním generátorem a následně vyúsťuje nad střechu. Motor má oproti řadě 753 zvýšený výkon. Lokomotiva je osazena ruční brzdou, samočinnou tlakovou brzdou (DAKO DK-GP), přímočinnou brzdou a parkovací brzdou.

Lokomotiva řady 754 je v mechanické části v podstatě shodná s řadou 753, ale v mechanické části je stejné pouze trakční ústrojí.

Zdrojem trakčního proudu je trakční generátor typu ČKD TD 804 B (ten vychází technicky z generátoru TD 802 E z řady 753), je to stejnosměrné 4pólové dynamo s cizím buzením a vlastní ventilací. Za dynamem je umístěn topný alternátor typu A 403 II. To je 3fázový elektrický stroj, který nejen že vytápí tažené vlaky, ale zajišťuje i buzení trakčního dynama.

Za topným alternátorem je ještě umístěn dobíječ baterie typu D 206p. Lokomotiva je vybavena pomocným pojezdem z akumulátorové baterie (to je NiCd baterie s napětím 110V a kapacitou 150 Ah). Regulace výkonu je zajištěna elektronickým regulátorem.

Technické údaje
Mezinárodní označení92 54 2 754 xxx-x
Výrobce ČKD Praha
Rok výroby1978 – 1980
Rok výroby prototypu1975
Vyrobeno ks 86
Rozchod1435 mm
Typ vozidla4nápravová skříňová univerzální lokomotiva
Uspořádání pojezduBo´Bo´
Přenos výkonuelektrický stejnosměrný
Trakcenezávislá s elektrickým přenosem
Délka přes nárazníky16540 mm
Délka skříně15260 mm
Výška4335 mm
Šířka3074 mm
Rozvor podvozku2400 mm
Vzdálenost otočných čepů9000 mm
Minimální poloměr oblouku100 m
Regulace výkonuelektronický regulátor
Služební hmotnost74,4 t
Typ spalovacího motoruČKD K 12 V 310 DR
Objem motoru129,36 l
Velikost palivové nádrže3000 l
Typ trakčního generátoruČKD TD 804 B
Typ trakčních motorůČKD TE 005 E
Trvalý výkon motoru1460 kW
Maximální tažná síla215 kN
Maximální rychlost100 km/h
Michal Šika (BastlerCZ)