Lokomotiva řady 721

21 Pro

Lokomotiva řady 721 je dieselová posunovací lokomotiva s elektrickým přenosem výkonu.

Její staré označení je T 458.1 a získala přezdívku Velký Hektor.

Lokomotivy byly pod označením ČME 2 vyráběny pro SŽD (Sovětské železnice). V letech 1962 – 1965 bylo 221 těchto lokomotiv odkoupeno zpět pro ČSD a byly označeny jako T 458.1 (721).

Lokomotivy řady 721 byly určeny pro středně těžkou posunovací službu a lehkou traťovou službu. Řadily se mezi nejspolehlivější stroje ve své kategorii. Po odkupu se jim jako jediná modifikace montovaly jiné výfukové tlumiče, aby nebyly příliš hlučné.

Lokomotiva řady 721 je odvozena od řady 720. Nicméně je ale oproti ní celkově mohutnější. Je těžší a má delší rám.

Je koncipována jako kapotová se zúženou (ale zvýšenou) dlouhou kapotou na níž navazuje kabina strojvedoucího v zadní části lokomotivy (podobně jako u parních lokomotiv).

Na koncích rámu lokomotivy jsou plošiny pro posunovače se zábradlím. Hlavní rám je na podvozcích uložen pomocí ploché rámové torny. Dva podvozky jsou dvounápravové, dvojkolí jsou uložena v kyvných ramenech. V každém podvozku jsou dva trakční tlapové motory. Oproti řadě 720 mají lokomotivy řady 721 jiný nápravový převod, a tak dosahují také odlišné maximální rychlosti.

V dlouhé kapotě je umístěn naftový motor ČKD 6 S 310 DR s přímým vstřikem paliva a rozvodem OHV. Tento motor pohání trakční generátor, který napájí 4 trakční motory. Brzdová soustava je skládá z ruční brzdy, přímočinné brzdy a samočinné tlakové brzdy (Škoda N/O).

Trakční generátor je stejnosměrný stroj typu 86/38×8, tedy stejný jako u řady 720. Trakční motory TE 004 jsou stejnosměrné 4pólové stroje. Regulace výkonu probíhá pomocí diferenciálního budiče. Lokomotiva má celkem 9 jízdních stupňů.

Technické údaje
Mezinárodní označení92 54 2 721 xxx-x
VýrobceČKD Praha
Rok dodávek1962 – 1965
Vyrobeno ks221
Rozchod1435 mm
Typ vozidla4nápravová podvozková kapotová univerzální lokomotiva
Uspořádání pojezduBo´Bo´
Přenos výkonuelektrický stejnosměrný
Trakcenezávislá s elektrickým přenosem
Délka přes nárazníky13280 mm
Šířka3000 mm
Minimální poloměr oblouku70 m
Regulace výkonudiferenciální budič
Služební hmotnost74 t
Typ spalovacího motoruČKD 6 S 310 DR
Objem motoru163,2 l
Velikost palivové nádrže3200 l
Trvalý výkon motoru551 kW
Maximální tažná síla186 kN
Maximální rychlost80 km/h
Michal Šika (BastlerCZ)