Lokomotiva řady 714

18 Říj

Lokomotiva řady 714 je 4nápravová kapotová motorová lokomotiva ČD. Vznikla přestavbou starších lokomotiv. Přezdívku má Velké Lego.

Lokomotivní řada 714 vznikla rekonstrukcí starší lokomotivní řady 735 (T 466.0), která byla dodávána v 70.letech. Lokomotivy jsou určeny pro středně těžkou posunovací službu a pro lehkou osobní traťovou službu.

Lokomotiva je koncipována jako kapotová se zúženými a sníženými kapotami a věžovou kabinou strojvedoucího. Po stranách kapot jsou ochozy se zábradlím přístupné ze schůdků. Z ochozů je přístupná i kabina strojvedoucího dveřmi v čelních stěnách kabiny. V kabině strojvedoucího jsou diagonálně umístěny 2 řídící pulty.

Hlavní rám s podvozky je původní z řady 735. S podvozky je rám spřažen pomocí dvojice otočných čepů. Oba podvozky jsou hnací se dvěma dvojkolími vedenými kyvnými rameny a odpruženými pomocí vinutých pružin s hydraulickými tlumiči.

Pod delší přední kapotou jsou uloženy 2 shodné motory Liaz M 1.2 C – M 640D. Jsou to naftové 4taktní řadové šestiválce s přímým vstřikem paliva a turbem. Rozvod je OHV. Každý válec má 2 sací a 2 výfukové ventily. Motory jsou chlazeny vodou.

Každý motor je přes pružnou přírubovou spojku spojen s vlastním trakčním alternátorem. Palivová nádrž je zavěšena pod rámem mezi podvozky. Lokomotiva funguje, i když je vyřazen jeden z motorgenerátorů. K pohonu pak slouží pouze jeden podvozek. Lokomotiva je vybavena ruční brzdou, samočinnou tlakovou brzdou (DAKO DK-GP), přímočinnou brzdou a elektrodynamickou brzdou.

Trakční alternátory jsou střídavé 3fázové stroje typu TA 611. Proud z nich je usměrňován v usměrňovačích PA 17 a napájí čtyři trakční motory TE 005 E. To jsou stejnosměrné sériové 4pólové elektromotory. Regulace výkonu je elektronická s ochranou proti skluzu.

Technické údaje
Mezinárodní označení92 54 2 714 xxx-x
RekonstrukceČKD Dopravní systémy
Rok rekonstrukcí1994 – 1997 (1992 – 1993)
Rekonstruováno ks58 (2)
Rozchod1435 mm
Typ vozidla4nápravová kapotová univerzální lokomotiva
Uspořádání pojezduBo´Bo´
Přenos výkonuelektrický střídavě-stejnosměrný
Trakcenezávislá s elektrickým přenosem výkonu
Délka přes nárazníky14240 mm (14180 mm)
Vzdálenost otočných čepů7600 mm
Rozvor podvozku2400 mm
Minimální poloměr oblouku100 m
Služební hmotnost60 t / 64*t (56 t)
Typ spalovacího motoruLiaz M 1.2 C-M 640D (Liaz M 2-650)
Objem spalovacího motoru11,946 l (13,740 l)
Velikost palivové nádrže2000 l
Trvalý výkon motoru600 kW
Maximální tažná síla154 kN
Maximální rychlost80 km/h
714 (714.001 – 002)
*) 714.2
Michal Šika - Kutilův zápisník