Lokomotiva řady 181

5 Říj

Lokomotiva řady 181 je elektrická stejnosměrná lokomotiva pro těžkou nákladní dopravu. Její staré označení je E 669.1 a získala přezdívku Šestikolák jednička.

Vyráběla ji Škoda Plzeň ve dvou sériích v letech 1961 a 1962 s typovým označením Škoda 31E. Řadí se mezi lokomotivy I.generace.

Lokomotiva řady 181 vychází z prototypové řady 180 (E 669.0), jejich výroba proběhla ve dvou sériích. V první sérii bylo dodáno 80 lokomotiv (1961) ve druhé pak dalších 70 lokomotiv (dokončeno v roce 1962).

Lokomotivy z první série mohli jezdit i na tratích se sníženým stejnosměrným napětím 1,5 kV (samozřejmě se sníženým výkonem motorů).

Lokomotivy řady 181 byly navrženy výhradně pro těžkotonážní nákladní dopravu. Používají se ale i k postrkové službě. Dva stroje (181.024 a 181.040) jsou v majetku OKD Doprava (mají modrožlutý nátěr). Na Slovensku není z této řady ani jediný stroj.

I přes svůj věk jsou stále velmi oblíbené, a to i díky jednoduché konstrukci a spolehlivosti.

Lokomotiva je skříňová se dvěma koncovými stanovišti strojvedoucího s dveřmi pouze na levé straně. Mezi stanovišti je strojovna. Na obou bočnicích je pak šest obdélníkových oken.

Prostřednictvím čepů je rám pevně spojen se dvěma třínápravovými plně adhezními povozky s dvojitým odpružením. Primární odpružení je provedeno listovými pružnicemi, sekundární je provedeno vinutými ocelovými pružinami.

V každém podvozku jsou 3 trakční motory s lamelovými spojkami. Lokomotiva 180.002 se od 180.001 odlišuje použitím podvozků s tlapovými motory.

Brzdovou soustavu tvoří ruční brzda, samočinná tlaková brzda a přímočinná brzda.

Motory jsou stejnosměrné, šestipólové. Jsou řazeny do tří druhů zapojení. A to buď, šest motorů sériově zapojených (U = 500V), nebo dvě paralelní větve po třech sériově zapojených motorech (sério-paralel) (U = 1000V), a konečně tři skupiny po dvou motorech v sérii (sério-sério-paralel) (U = 1500V).

Regulace výkonu je odporová s litinovými odporníky na střeše s časově omezeným zatížením.

Odběr proudu z troleje zajišťují dva pantografy.

Technické údaje
Mezinárodní označení91 54 7 181 xxx-x
VýrobceŠkoda Plzeň
Tovární označení31 E 1-2
Rok výroby1961 až 1962
Vyrobeno ks150
Rozchod1435 mm
Typ vozidla6nápravová skříňová nákladní lokomotiva
Uspořádání pojezduCo´Co´
Trakcestejnosměrná elektrická
Trakční systém3 kV =
Regulace výkonuodporová
Délka přes nárazníky18800 mm
Délka skříně17560 mm
Šířka2950 mm
Výška se staženými sběrači4650 mm
Pevný rozvor4800 mm
Celkový rozvor13000 mm
Vzdálenost otočných čepů9400 mm
Minimální poloměr oblouku125 m
Služební hmotnost124,2 t
Max.hmotnost na nápravu20,7 t
Trvalý výkon2790 kW / 26101 kW
Trvalá tažná síla213 kN
Maximální tažná síla345 kN
Maximální rychlost90 km/h
1 – platí pro lokomotivy s inventárním číslem 001 až 080 (1.série)
Michal Šika (BastlerCZ)