Lokomotiva řady 130

31 Kvě

Lokomotiva řady 130 je univerzální jedno systémová stejnosměrná elektrická lokomotiva. Její přezdívka je Hrbatá nebo také Velbloud podle skříně ventilátorů na střeše.

Staré označení je E 479.0 a tovární typ Škoda 79E. Tato lokomotiva je vývojovým mezistupněm mezi lokomotivami Škoda I. a II.generace, protože vývoj lokomotiv II.generace byl pomalejší než se původně předpokládalo. Vyráběny byly v roce 1977.

Lokomotivy řady 130 je konstruována jako univerzální. Nebyly však moc spolehlivé, na svou dobu byly hodně přetechnizované a tak měly větší poruchovost.

Lokomotivy jsou skříňového typu se dvěma koncovými stanovišti strojvůdce a centrální strojovnou. Skříň je ocelová, svařovaná. Stanoviště strojvedoucího jsou přístupná z obou stran, na jedné bočnici jsou 4 velká obdélníková okna. Na druhé bočnici jsou 2 velká okna a 2 malá okna, nad kterými se nachází sekce odporníků. Na každé straně skříně je vždy jedno otevíratelné okno.

Původní sněhové pluhy (řady 140, 141, 121, 122 a 123) jsou nahrazeny smetadly spojenými lištou ve spodní části. Provedení tažného ústrojí odpovídá lokomotivám II.generace.

Rám skříně je pomocí pevných čepů spojen se dvěma dvounápravovými hnacími podvozky II.generace s dvoustupňovým odpružením.

Skříň je uložena na vinutých pružinách sekundárního odpružení doplněných svislými a příčnými hydraulickými tlumiči. Primární odpružení zajišťují také vinuté pružiny (4 přužiny na jedno dvoukolí).

Lokomotiva má samočinnou tlakovou, ruční a přímočinnou brzdu.

Lokomotiva má už nainstalovány nové polopantografové sběrače. Je koncipována ještě jako odporníková (odporová regulace trakce), s modernější konstrukcí (použity ferchalové odporníky). Ty nejsou uloženy na střeše lokomotivy, ale jsou uloženy ve skříni uprostřed horní části lokomotivy.

Trakční motory jsou stejnosměrné sériové šestipólové, vycházející z motorů I.generace. Jejich řazení je sériové a sérioparalelní.

Technické údaje
Mezinárodní označení91 54 7 130 xxx-x
VýrobceŠkoda Plzeň
Tovární označení79 E 1
Rok výroby1977
Vyrobeno ks54
Rozchod1435 mm
Typ vozidla4nápravová skříňová univerzální lokomotiva
Uspořádání pojezduBo´Bo´
Trakceelektrická stejnosměrná
Trakční systém3 kV =
Regulace výkonuOdporová
Délka přes nárazníky17210 mm
Délka skříně15970 mm
Šířka2940 mm
Výška se staženými sběrači4640 mm
Pevný rozvor3200 mm
Celkový rozvor11370 mm
Vzdálenost otočných čepů8170 mm
Minimální poloměr oblouku120 m
Služební hmotnost84,8 t
Max.hmotnost na nápravu21,2 t
Trvalý výkon2040 kW
Trvalá tažná síla147 kN
Maximální tažná síla228 kN
Maximální rychlost100 km/h
Michal Šika (BastlerCZ)