Lokomotiva řady 121

15 Úno

Lokomotiva řady 121 je elektrická lokomotiva na stejnosměrný proud určená pro nákladní dopravu. Její původní označení je E 469.1 a její přezdívkou je Ústecký kostitřas.

Lokomotivu vyráběla plzeňská škodovka a její tovární označení bylo Škoda 43E, vyráběna byla v letech 1960-1961. Patří k československým elektrickým lokomotivám I.generace.

Na konci 50.let se ukázalo, že do té doby prosazovaná koncepce univerzální elektrické lokomotivy pro provoz rychlíků, osobních i nákladních vlaků selhává. Tehdy existující lokomotivy řady 140 a 141 (E 499.0 a E 499.1) se ukázaly jako vhodnější pro provoz rychlíků a osobních vlaků. A to z důvodu jejich zpřevodování, které sice umožňovalo rychlost 120 km/h, ale díky tomu ztrácely tažnou sílu pro těžké nákladní vlaky.

Z toho důvodu byla lokomotiva E 499.157 přestavěna na převod, který jí umožňoval maximální rychlost 90 km/h, čímž se zvýšila její tažná síla. Po dobrých zkušenostech s tímto strojem byla pak vyvinuta a vyrobena nová řada s označením E 469.1 (současná 121), jež je s předchozí řadou 141 z větší části shodná.

Lokomotiva řady 121 je skříňová podvozková lokomotiva s dvojicí koncových stanovišť strojvedoucího a centrální strojovnou. Stanoviště strojvedoucího jsou přístupná dveřmi z levé strany (ve směru jízdy). V zadní stěně obou stanovišť jsou dvoje křídlové dveře, které vedou do strojovny, ta je tedy průchozí dvěma uličkami podél bočnic skříně.

Skříň lokomotivy řady 121 je prakticky shodná se skříní lokomotivy řady 141. Rozdíl je jen v provedení obvodové hliníkové lišty. Skříň je ocelová svařovaná, na obou bočnicích jsou obdélníková okna (jedno je otevíratelné).

Hlavní rám lokomotivy spočívá na dvou dvounápravových podvozcích (prostřednictvím skluznic) připevněných ke skříni pomocí otočných čepů. Odpružení je dvoustupňové. Na rámu každého podvozku jsou 4 písečníky (celkem tedy osm).

Lokomotiva má ruční brzdu, samočinnou tlakovou brzdu a přímočinnou brzdu.

Přívod proudu z troleje probíhá přes dva pneumaticky ovládané sběrače pantografového typu. Regulace výkonu je odporová, lokomotivu pohánějí 4 trakční motory.

V provozu je tato řada od roku 1960 do současnosti.

Technické údaje
Mezinárodní označení91 54 7 121 xxx-x
VýrobceŠkoda Plzeň
Tovární označení43 E 1
Rok výroby1960 až 1961
Vyrobeno ks85
Rozchod1435 mm
Typ vozidla4nápravová skříňová nákladní lokomotiva
Uspořádání pojezduBo´Bo´
Trakceelektrická stejnosměrná
Trakční systém3 kV =
Regulace výkonuOdporová
Délka přes nárazníky16 140 mm / 16 8001 mm
Délka skříně14900 mm
Šířka2950 mm
Výška se staženými sběrači4500 mm
Pevný rozvor3330 mm
Celkový rozvor11500 mm
Vzdálenost otočných čepů8170 mm
Minimální poloměr oblouku120 m
Služební hmotnost88 t
Max.hmotnost na nápravu22 t
Trvalý výkon2032 kW
Maximální tažná síla191 kN
Maximální rychlost90 km/h
1 – inventární čísla 030, 056, 070
Michal Šika (BastlerCZ)