Elektrická jednotka řady 470

Elektrická jednotka řady 470 byla prototypem vlakové soupravy pro příměstskou dopravu. Její staré označení je EM 499.0 a její přezdívka je Kraken.

Její vývoj začal po dlouhé odmlce po řadě 460, jejíž kapacity již byly nedostatečné (také proto, že šlo o jednopodlažní jednotku. A jediné 2 dodané prototypy byly vyrobeny v roce 1991.

Jednotka se skládá ze dvou motorových vozů řady 470 a tří vložených patrových vozů řady 070. Koncové trakční vozy řady 470 jsou jednopodlažní. Celková kapacita soupravy dosahuje 1354 míst, z toho je 590 míst k sezení a 764 ke stání.

Trakční vozy jsou od čela ke konci rozčleněny takto – stanoviště strojvedoucího, přední strojovna, přední nástupní prostor, přední oddíl pro cestující, zadní nástupní prostor, zadní oddíl pro cestující a zadní strojovna.

Stanoviště strojvedoucího je neprůchozí a je přístupné jedněmi dveřmi na levé straně a dveřmi z přední strojovny. Přední strojovna je přístupná z kabiny strojvedoucího, potom montážními bočními dveřmi nebo z nástupního prostoru. V ní jsou instalována trakční zařízení – měniče trakčních motorů, stykače, přepínače směru a vyhlazovací tlumivky.

Z přední strojovny vede chodba se schůdky do sníženého předního nástupního prostoru. Z této chodby je přístupné WC a malý oddíl pro cestující se čtyřmi sedadly.

Nástupní prostory jsou přístupné předsuvnými dvoukřídlými dveřmi s pneumatickým ovládáním. Strojvedoucí dveře pouze odjistí a cestující si příslušné dveře otevře sám.

V hlavním předním oddílu pro cestující je 38 sedadel, uspořádaných dle schématu 2+2 proti sobě. Zadní oddíl pro cestující je zvýšený a nabízí 15 míst k sezení. Za ním je již koncová strojovna, která je průchozí chodbou vedoucí k můstkovému přechodu do dalšího vagonu. Ve zvýšené části střechy nad zadní strojovnou je brzdový odporník.

Vložený vůz je rozdělený na přední zvýšený oddíl pro cestující, přední prostor s toaletou a schodištěm do druhého patra, přední nástupní prostor, centrální hlavní oddíl pro cestující, zadní nástupní prostor, zadní prostor s toaletou a schodištěm a zadní zvýšený oddíl pro cestující s přechodem do dalšího vozu.

Vozy mají lehkou samonosnou skříň svařovanou z ocelových profilů. Tato kostra je potažena rovnými plechy na bočnicích a čelech, vlnitými plechu na střechách a laminátovými plochami na postranních a střešních částech předních čel hnacích vozů.

Skříně jsou otočnými čepy spojeny vždy se dvěma podvozky, které jsou u trakčních vozů 470 hnací a u vložených vozů 070 běžné. Vypružení podvozků je dvoustupňové. Primární je provedeno vinutými ocelovými pružinami, sekundární pak zajišťují vzduchové pružiny usazené na silentblocích.

V každém hnacím podvozku jsou dva trakční motory. Soupravu tedy pohání celkem 8 motorů. Brzdná soustava se skládá z ruční brzdy, pneumatické brzdy (samočinné tlakové, přímočinné, doplňkové a parkovací) a elektrodynamické brzdy.

K odběru proudu sloužily dva polopantografy umístěné na střeše obou hnacích vozů. Před časem ale byly přední sběrače odmontovány, takže na hnacích vozech je jen po jednom sběrači.

Trakční motory jsou trvale řazeny do série. Jsou to stejnosměrné čtyřpólové elektromotory, vzniklé modernizací motorů z jednotek řady 460. Regulace výkonu je tyristorová.

Technické údaje
Elektrická jednotka složená – 470 + 070 + 070 + 070 + 470
Mezinárodní označení94 54 1 470 xxx-x, 94 54 1 070 xxx-x
VýrobceVagonka Studénka, MEZ Vsetín, MEZ Postřelmov, Škoda Plzeň, ČKD Praha
Rok výroby1990 – 1991
Vyrobeno ks2
Trakce elektrická stejnosměrná
Trakční systém3 kV =
Typ vozidla 5 vozová osobní dvoupodlažní jednotka
Délka přes nárazníky132000 mm
Šířka2820 mm
Výška se staženými sběrači4650 mm
Min.poloměr oblouku120 m
Uspořádání pojezduBo´Bo´+2´2´+2´2´+2´2´+Bo´Bo´
Služební hmotnost266 t
Míst k sezení590
Míst ke stání764
Topeníelektrické teplovzdušné
Rozchod1435 mm
Trvalý výkon1952 kW
Maximální rychlost120 km/h
Hnací vůz řady 470
Délka přes nárazníky26400 mm
Rozvor náprav2600 mm
Vzdálenost otočných čepů18600 mm
Uspořádání pojezduBo´Bo´
Služební hmotnost67 t
Míst k sezení61
Míst ke stání100
Trvalá tažná síla71 kN
Maximální tažná síla131 kN
Regulace výkonutyristorová
Vložený vůz řady 070
Délka přes nárazníky26400 mm
Rozvor náprav2400 mm
Vzdálenost otočných čepů19500 mm
Uspořádání pojezdu2´2´
Služební hmotnost44 t
Míst k sezení156
Míst ke stání188
Michal Šika - Kutilův zápisník