Elektrická jednotka řady 460

12 Říj

Elektrická jednotka řady 460 byla vyráběna v letech 1974-1978 v závodě Vagónka Tatra n.p. Studénka. Její staré označení je EM 488.0, a její přezdívka je Panťák.

Technicky vychází řada 460 z řady 560, oproti ní a také oproti řadě 451/452 je však méně pokrokové. Z důvodu zvýšení pevnosti skříně bylo zvoleno (a i požadováno) vysokopodlažní uspořádání.

Elektrická jednotka řady 460 se skládá celkem z 5 vozů. V DKV Ústí n.Labem jsou v provozu 4 vozové soupravy. Na obou koncích soupravy jsou řazeny trakční vozy značené jako řada 460 (EM 488.0) a mezi nimi jsou 3 vložené vozy řady 063 (N 488.03). Celková kapacita pětivozové soupravy je 672 míst (336 k sezení a 336 ke stání).

Trakční vozy jsou od čela ke konci řešeny následovně – stanoviště strojvedoucího, zavazadlový oddíl, přední nástupní prostor, prostor pro cestující a zadní nástupní prostor s toaletou.

Zavazadlový prostor je přístupný buď dvoukřídlými dveřmi v bočnicích nebo dveřmi ze stanoviště strojvedoucího nebo dveřmi z prvního nástupního prostoru. Ve skříních mezi stanovištěm strojvedoucího a zavazadlovým prostorem se nachází elektrická a pneumatická zařízení, v zavazadlovém oddíle je navíc i komora hlavního vypínače.

Ostatní technická zařízení jsou umístěna pod podlahou. Oddíl pro cestující zabírá necelou polovinu délky vozu a je přístupný dvoukřídlými dveřmi z obou nástupních prostor. Sedačky mají uspořádání 2+2. Ze zadního nástupního prostoru je přístupný také přechodový můstek do dalšího vozu. Vstupní dveře jsou dvoudílné, pneumatické.

Vložený vůz je členěn na přední nástupní prostor s WC a umývárnou, přední oddíl pro cestující, střední nástupní prostor se zdvojenými dveřmi, zadní oddíl pro cestující a zadní nástupní prostor s WC a umývárnou. Z obou koncových nástupních prostorů vedou přechodové můstky do dalších vozů. Vytápění vozů je elektrické teplovzdušné.

Skříň vozu je samonosná ocelová. Stanoviště strojvedoucího jsou přístupná z obou stran. Na předních čelech trakčních vozů už nejsou automatická spřáhla jako u 451/452, ale jen běžný hák a šroubovka. Oproti řadě 451/452 jsou čela opatřena narážecím ústrojím.

Skříň je pomocí otočných čepů spřažena se dvěma dvounápravovými podvozky. Ty jsou buď hnací (trakční vůz 460) nebo běžné (vložený vůz 063).

Skříň vozu je na podvozcích uložena na šroubových vinutých pružinách sekundárního odpružení s kapalinovými tlumiči. Primární odpružení je provedeno také vinutými pružinami.

V každém hnacím podvozu jsou 2 trakční motory zavěšenými v mimo rám podvozku pod skříní. Oproti řadě 560 je zde skupinový pohon dvojkolí. Brzdový systém je tvořen ruční brzdou (trakční i vložené vozy), samočinnou tlakovou brzdou, přímočinnou brzdou a elektrodynamickou brzdou.

Proud z troleje odebírají dva dvouramenné sběrače proudu umístěné v koncových částech střechy trakčních vozů. V současnosti jsou tyto sběrače nahrazovány polopantografy a přední jsou demontovány.

Řízení výkonu je odporová. K dispozici je 20 jízdních stupňů. Elektrodynamická brzda je odporová. Trakční motory jsou stejnosměrné čtyřpólové stroje, napevno řazené do série.

Technické údaje
Elektrická jednotka složená – 460 + 060 + 060 + 060 + 460
Mezinárodní označení94 54 1 460 xxx-x, 94 54 1 060 xxx-x
VýrobceVagonka Studénka, MEZ Vsetín
Rok výroby1974 – 1978 (1971 prototyp)
Vyrobeno ks43
Trakce elektrická stejnosměrná
Trakční systém3 kV =
Typ vozidla 5 vozová osobní jednotka
Délka přes nárazníky122500 mm
Šířka2883 mm
Výška se staženými sběrači4650 mm
Min.poloměr oblouku120 m
Uspořádání pojezduBo´Bo´+2´2´+2´2´+2´2´+Bo´Bo´
Služební hmotnost239 t
Míst k sezení336
Míst ke stání336
Topeníelektrické teplovzdušné
Rozchod1435 mm
Trvalý výkon2000 kW
Maximální rychlost110 km/h
Hnací vůz řady 460
Délka přes nárazníky24500 mm
Rozvor náprav2600 mm
Vzdálenost otočných čepů17200 mm
Uspořádání pojezduBo´Bo´
Služební hmotnost64 t
Míst k sezení48
Míst ke stání48
Trvalá tažná síla59 kN
Maximální tažná síla130 kN
Regulace výkonuodporová
Vložený vůz řady 060
Délka přes nárazníky24500 mm
Rozvor náprav2400 mm
Vzdálenost otočných čepů17200 mm
Uspořádání pojezdu2´2´
Služební hmotnost37 t
Míst k sezení80
Míst ke stání80
Michal Šika (BastlerCZ)