Lokomotivy řad 162 a 163

Lokomotivy řady 162 a 163 jsou stejnosměrné elektrické univerzální lokomotivy. Jejich staré označení je E 499.3 a jsou známy také pod přezdívkami Patriot (řada 162) a Peršing (řada 163).

Když se blížil rok 1985, blížil se i konec ekonomické životnosti lokomotiv Škoda I.generace (řady 140 a řady 141), které ale slouží v omezené míře dodnes.

Po zkouškách nové dvousystémové lokomotivy řady ES 499.1 (363), bylo rozhodnuto, že nástupcem řad E 499.0 (140) a E 499.1 (141), bude právě lokomotiva ES 499.1, z níž bude vypuštěna střídavá část systému .

Lokomotivy řady E 499.3 (162/163) byly navrženy jako univerzální stroje pro osobní a nákladní dopravu.

Jedná se o skříňové podvozkové lokomotivy se dvěma klimatizovanými stanovišti strojvedoucího na čelech skříně, a průchozí strojovnou mezi stanovišti. Obě stanoviště jsou přístupné z obou stran. Je na nich umístěn průběžný pult, jehož pravá část slouží jako řídící a je osazena všemi řídícími prvky.

Spodek skříně je tvořen hlavním rámem z ocelových profilů. Na jeho čelnících je umístěno tažné a narážecí ústrojí a pod čelníky jsou umístěna smetadla na sníh. Kostra skříně je pokryta ocelovými plechy s podélnými prolisy, čímž se zvýšila tuhost skříně a snížila její hmotnost. Na střechách kabin strojvedoucího jsou klimatizační jednotky, kabiny mají dvě čelní dvouvrstvá vyhřívaná skla.

Hlavní reflektor je umístěn v podokenním pásu. Jedna bočnice je řešena jako prosávaná, je zde tedy pás žaluzií. Nad nimi jsou 4 pevná obdélníková okna. Na druhé bočnici jsou čtyři kruhová pevná okna.

Ke skříni jsou dvěma otočnými čepy připojeny dva hnací dvounápravové podvozky. Ty jsou unifikované koncepce a vyhovují pro rychlosti až 200 km/h. Odpružení je dvoustupňové. Primární zajišťují ocelové vinuté pružiny (4 pro každé dvoukolí) s paralelně řazenými hydraulickými tlumiči. Sekundární pružení zajišťují velké vinuté pružiny, 2 na každé straně podvozku.

Brzdná soustava je tvořena mechanickou ruční brzdou, samočinnou tlakovou brzdou, přímočinnou brzdou a výkonnou elektrodynamickou brzdou.

Proud je z troleje odebírán dvěma pneumaticky ovládanými sběrači polopantografového provedení.

Lokomotivy jsou vybaveny pulzní nízko ztrátovou regulací výkonu na bázi plynulé změny napětí na kotvách trakčních motorů. Lokomotivy jsou osazeny 4 trakčními motory typu AL 4542 FiR (řada 163) a 1 AL 4542 FiR (řada 162). Jde o stejnosměrné šestipólové cize buzené elektromotory s kompenzačním vinutím. Chlazeny jsou dvěma axiálními radiátory.

Motory v podvozku jsou trvale zapojeny do série, čímž vytvoří motorovou skupinu. Tyto skupiny jsou pak řazeny paralelně = řazení je tedy trvale sérioparalelní.

 

Technické údaje
Mezinárodní označení 91 54 7 162 xxx-x, 91 54 7 163 xxx-x
Výrobce Škoda Plzeň
Tovární označení 71 E 1-3 / 99 E 11 (98 E 1)
Rok výroby 1984 až 1992 (1991)
Vyrobeno ks 120 (60)
Rozchod 1435 mm
Typ vozidla 4nápravová skříňová univerzální lokomotiva
Uspořádání pojezdu Bo´Bo´
Trakce stejnosměrná elektrická
Trakční systém 3 kV =
Regulace výkonu pulzní
Délka přes nárazníky 16800 mm
Délka skříně 15500 mm
Šířka 2940 mm
Výška se staženými sběrači 4640 mm / 45951 mm (4595) mm
Pevný rozvor 3200 mm
Celkový rozvor 11500 mm
Vzdálenost otočných čepů 8300 mm
Minimální poloměr oblouku 120 m
Služební hmotnost 84 t (84,5 t)
Max.hmotnost na nápravu 21,4 t
Trvalý výkon 3480 kW
Trvalá tažná síla 177 kN (160 kN)
Maximální tažná síla 185 kN / 3001 kN (258 kN)
Maximální rychlost 120 km/h (140 km/h)
Údaje v závorkách platí pro řadu 162
1 – inventární čísla 061 až 120
BastlerCZ (Michal Šika)