Lokomotiva řady 781

Lokomotiva řady 781 je 6nápravová skříňová nákladní lokomotiva. Její staré označení je T 679.1 a má přezdívku Sergej. Mám

ČSD měly v 60. letech velké množství motorových lokomotiv o různých výkonech a nebyl také problém tyto lokomotivy dále vyrábět. Nicméně v rámci dovozu ze zemí RVHP bylo nutné objednat také nějaké lokomotivy ze zahraničí. Proto byly objednány nové lokomotivy řady T 679.1 (781) z Ukrajinské SSR, jež se vyráběly ve Vorošilovgradském lokomotivním závodě. A také jejich širokorozchodné provedení T 679.5 (781.8) pro východoslovenskou trať.

Lokomotivy řady 781 jsou navrženy pro těžkotonážní nákladní dopravu a jejich zlatým věkem byl přelom 70. a 80. let minulého století. V té době se vozilo po tratích ohromné množství uhlí a právě pro tažení těžkých uhelných vlaků byly tyto lokomotivy využívány. Lokomotivy měly ale velkou hmotnost a tak třínápravové podvozky velmi ničily železniční tratě. Proto byly od 90. let lokomotivy rychle rušeny a v současnosti ČD nemají v provozu žádnou z nich. Část lokomotiv byla prodána do Maďarska (MÁV – Maďarské železnice).

Lokomotiva řady 781 je skříňová se dvěma čelními kabinami strojvedoucího, mezi nimiž je situována průchozí centrální strojovna. Na lokomotivě mě zaujalo, mimo jiné, vysoké usazení skříně a také bohatě prosklená strojovna nebo typický „stalinský“ design – proto jsem jí také v H0 provedení nasadil na svoje modelové kolejiště.

Rám skříně je pomocí kluznic uložen na dvou třínápravových trakčních podvozcích. Dvojkolí jsou vedena rozvody a odpružena jsou listovými pružinami. Podvozky jsou se skříní spojeny pomocí otočných čepů. V každém podvozku jsou uloženy 3 trakční tlapové motory.

Spalovací motor je naftový 2taktní pomalu-běžný dvanáctiválec s válci do V. Motor má turbo, přímý vstřik paliva a rozvody OHV. Motor je velmi hlučný (od lokomotivy T 679.1113 začal být osazován nový tlumič, tak se hlučnost trochu snížila). Navíc měl velkou spotřebu – 340 kg nafty na 100 km.

Lokomotiva je osazena ruční brzdou, samočinnou tlakovou brzdou (Škoda N/O později DAKO BS2) a přímočinnou brzdou (řízenou dvěma kohouty později nahrazenými brzdičem DAKO BP).

Proud vyrábí stejnosměrný trakční generátor GP 312. Napájí se jím šest stejnosměrných 4pólových trakčních motorů typu ED 107. Regulace výkonu probíhá přes sdružený regulátor s 15 stupni (2 stupně jsou šuntovací), k řazení se používá půlkruhový řídící kontrolér.

 

Technické údaje
Mezinárodní označení 92 54 2 781 xxx-x
Výrobce Lokomotivka Vorošilovgrad Ukrajina
Rok výroby 1966 – 1979
Vyrobeno ks 599
Rozchod 1435 mm / 1520 mm*
Typ vozidla 6nápravová skříňová nákladní lokomotiva
Uspořádání pojezdu Co´Co´
Přenos výkonu elektrický stejnosměrný
Trakce nezávislá s elektrickým přenosem
Délka přes nárazníky 17550 mm
Šířka 2950 mm
Výška 4493 mm
Rozvor podvozku 2100 mm
Vzdálenost otočných čepů 8600 mm
Minimální poloměr oblouku 125 m
Regulace výkonu sdružený regulátor
Služební hmotnost 116 t
Typ spalovacího motoru 14 D 40
Objem motoru 150,6 l
Velikost palivové nádrže 3900 l
Typ trakčních motorů ED 107
Trvalý výkon motoru 1470 kW
Maximální tažná síla 260 kN
Maximální rychlost 100 km/h
*) 781.8
BastlerCZ (Michal Šika)