Lokomotiva řady 752

Lokomotiva řady 752 je motorová 4nápravová skříňová univerzální lokomotiva. Vznikla přestavbou lokomotivy řady 753 a její přezdívka je Brejlovec nebo také Bertovec.

A máme tu další verzi Brejlovce, jedné z nejhezčích mašinek na světě vůbec.

Lokomotiva řady 752 vznikla v roce 1992 přestavbou lokomotivy 753.155-1. Lokomotiva dostala nový spalovací motor shodný s lokomotivami řady 770. Motor však byl nastaven na vyšší výkon. Lokomotiva kromě výměny motory prodělala ještě řadu dalších změn jak v mechanické, tak i v elektrické části.

ČD plánovaly označit lokomotivu řadou 752, ta ale byla obsazena verzí řady 751, která neměla parogenerátor. Proto byly původní lokomotivy řady 752 přeznačeny na řadu 751.3 a tím došlo k uvolnění číslování 752.

První zrekonstruovaný stroj dostal označení 752.001-8. Následně začaly práce na rekonstrukci dalšího stroje (původně 753.172-6), v roce 1997 ale došlo k zastavení prací a rekonstrukce nebyla nikdy dokončena a lokomotiva byla v roce 2002 společností ČMKS použita jako základ pro řadu 753.7 pro italskou firmu FNM.

Lokomotiva řady 752 je skříňová podvozková lokomotiva se dvěma kabinami strojvedoucího v čelech lokomotivy. Mezi nimi je strojovna. Kabiny strojvedoucího jsou oboustranně přístupné. Jsou odhlučněny a osazeny novými řídícími pulty. Dále v nich jsou nové sedačky, vytápění a osvětlení. Nové pulty mají jízdní a směrové kontroléry v pákovém provedení a analogové budíky měřicích přístrojů jsou nahrazeny jedním monitorem. Kabiny jsou na hlavním rámu uloženy odpruženě a jsou laminátové.

Vnitřní uspořádání strojovny je shodné jako u řady 753/750. Lokomotivní skříň sedí na zesíleném lokomotivním rámu. Kostra lokomotivní skříně je svařovaná z profilů a je pokryta ocelovými plechy, které jsou vyztuženy prolisy ve spodní části. V horní části obou bočnic je šest kruhových oken, k zadní kabině strojvedoucího přiléhají žaluzie ventilace. Střecha se skládá ze 3 demontovatelných částí. Prostřední částí střechy procházejí 2 výfuky a po stranách této části jsou ventilační průduchy.

Hlavní rám sedí na dvou hnacích podvozcích pomocí pryžo-kovových sloupků. Rám je s podvozky spojen pomocí otočných čepů. V každém rámu jsou dvě dvojkolí, v kyvných ramenech, která jsou odpružena vinutými pružinami s hydraulickými tlumiči. V každém podvozku jsou pak dva trakční tlapové motory.

Původní spalovací motor byl nahrazen motorem typu ČKD K 6 S 310 DR, ten je ale nastaven tak aby podával vyšší výkon. Jedná se o naftový 4taktní nízko otáčkový řadový šestiválec v uspořádání nastojato. Motor má OHV rozvod, přímé vstřikování a je chlazen vodou. Je přeplňován turbodmychadlem typu PDH 50 V.

Lokomotiva je vybavena ruční zajišťovací brzdou, samočinnou tlakovou brzdou (DAKO DK-GP) a přímočinnou brzdou.

Trakční generátor byl nahrazen repasovaným generátorem z lokomotivy řady 770, který byl nově označen jako typ TD 813. Je to stejnosměrné cize buzené dynamo s vlastní ventilací. Proudem z dynama jsou poháněny 4 trakční motory typu TE 005 E, které jsou trvale paralelně zapojené. Jsou to stejnosměrné 4pólové elektromotory se sériovým buzením, pomocnými póly a cizí ventilací. Regulace výkonu je zařízena elektronickým řídícím systémem Intelo od firmy Lokel.

 

Technické údaje
Mezinárodní označení 92 54 2 752 xxx-x
Výrobce ČKD Praha (LD Brno, ŽOS Zvolen)
Rok výroby 1996
Vyrobeno ks 1
Rozchod 1435 mm
Typ vozidla 4nápravová skříňová univerzální lokomotiva
Uspořádání pojezdu Bo´Bo´
Přenos výkonu elektrický stejnosměrný
Trakce nezávislá s elektrickým přenosem
Délka přes nárazníky 16630 mm
Délka skříně 15260 mm
Výška 4335 mm
Šířka 3074 mm
Rozvor podvozku 2400 mm
Vzdálenost otočných čepů 9000 mm
Celkový rozvor 11400 mm
Minimální poloměr oblouku 120 m
Regulace výkonu elektronický regulátor
Služební hmotnost 74 t
Typ spalovacího motoru ČKD K 6 S 310 DR
Objem motoru 163,21 l
Velikost palivové nádrže 3000 l
Typ trakčního generátoru ČKD TD 813
Typ trakčních motorů ČKD TE 005 E
Trvalý výkon motoru 1213 kW
Maximální tažná síla 185 kN
Maximální rychlost 100 km/h
BastlerCZ (Michal Šika)