Lokomotiva řady 742

Lokomotiva řady 742 je čtyřnápravová kapotová univerzální motorová lokomotiva. Její původní označení je T 466.2 a má přezdívku Kocour nebo Bangladéška.

Lokomotiva řady 742 byla koncipována pro středně těžkou až těžkou posunovací službu a lehčí traťovou službu. A to jak pro nákladní, tak i pro osobní vlaky. Je odvozena od řady 740 (T 448.05), které byly určeny pro průmyslové podniky.

Lokomotivy řady 742 jsou v podstatě rozmístěny v celé síti ČD i ZSSK. U ČD tvoří řada 742 základ nákladní dopravy a to i díky své spolehlivosti a robustnosti.

Lokomotiva řady 742 je podvozková kapotová. Kapoty jsou nestejně dlouhé, jsou zúžené, kabina strojvedoucího je mezi nimi v zadní části lokomotivy. Kapota je zhotovena z ocelových svařovaných plátů. Po stranách kapot vedou ochozy se zábradlím, na ně vedou schůdky v koncových částech rámu. Kabina strojvedoucího je přístupná z těchto ochozů. V ní jsou 2 řídící pulty, z nichž jeden je hlavní a druhý je doplňkový.

Rám je usazen na dvou dvounápravových hnacích podvozcích pomocí silentbloků. Podvozky jsou otočně spojeny s rámem přes otočné čepy. Oproti řadě 740 mají stroje řady 742 příčné tlumení mezi hlavním rámem a podvozky. Podvozky jsou unifikované konstrukce ČKD, dvojkolí jsou vedena kyvnými rameny s vinutými pružinami a hydraulickými tlumiči. V každém podvozku jsou dva trakční motory.

Pod delší přední kapotou se nachází motorgenerátorové soustrojí. To se skládá z motoru ČKD K 6 S 230 DR, což je naftový 4taktní šestiválec s válci v řadě nastojato. Motor má turbo, přímé vstřikování, rozvod OHV a vodní chlazení. K motoru je přírubově připojen trakční generátor.

Lokomotiva je vybaven ruční brzdou, samočinnou tlakovou brzdou (DAKO DK-GP) a přímočinnou brzdou. Mezi podvozky pod rámem je zavěšena palivová nádrž.

Trakční generátor TD 805 A je stejnosměrný 6pólový stroj s cizím buzením a vlastní ventilací. Generátorem je poháněn budič a nabíjecí dynamo. Proudem, který vyrobí trakční generátor jsou napájeny 4 trakční motory ČKD TE 005 (TE 015 od 7.série). Regulace probíhá pomocí sdruženého regulátoru.

 

Technické údaje
Mezinárodní označení 92 54 2 742 xxx-x
Výrobce ČKD Praha
Rok výroby 1977 – 1986
Vyrobeno ks 453 / 411
Rozchod 1435 mm
Typ vozidla 4nápravová kapotová univerzální lokomotiva
Uspořádání pojezdu Bo´Bo´
Přenos výkonu elektrický stejnosměrný
Trakce nezávislá s elektrickým přenosem
Délka přes nárazníky 13580 mm /   13600 mm2
Délka rámu 12300 mm
Výška 4472 mm
Šířka 3130 mm
Rozvor podvozku 2400 mm
Vzdálenost otočných čepů 6700 mm
Minimální poloměr oblouku 120 m
Regulace výkonu sdružený regulátor
Služební hmotnost 64 t
Typ spalovacího motoru ČKD K 6 S 230 DR
Objem motoru 64,75 l
Velikost palivové nádrže 4000 l
Typ trakčních motorů TE 005 E / TE 015 C3
Trvalý výkon motoru 883 kW
Maximální tažná síla 192 kN
Maximální rychlost 90 km/h
1 – pro průmysl
2 – od 4.série
3 – od 7.série
BastlerCZ (Michal Šika)