Lokomotiva řady 740

Lokomotiva řady 740 je 4nápravová motorová lokomotiva určená pro průmyslové podniky. Její původní označení je T 448.0. Její přezdívka je Kocour.

Lokomotivy byly vyvinuty pro středně těžkou posunovací službu, zejména v průmyslu.

Lokomotiva řady 740 je kapotové koncepce, kdy kapoty jsou stejně vysoké jako kabina strojvedoucího. Ta je umístěna mezi kapotami v zadní části lokomotivy. Okolo kapot jsou ochozy se zábradlím. Kabina je přístupná z těchto ochozů.

Rám lokomotivy sedí na dvou dvounápravových hnacích podvozcích. Dvojkolí v nich jsou uložena v kyvných nápravách, které jsou odpruženy vinutými pružinami doplněnými hydraulickými tlumiči. V každém podvozku jsou 2 trakční tlapové motory. Mezi podvozky ve střední části rámu je uložena palivová nádrž.

Lokomotiva je vybavena ruční brzdou, přímočinnou brzdou a samočinnou tlakovou brzdou.

Pod dlouhou kapotou je odpředu umístěn kompresor a vzduchotechnika, chladící blok chlazení trakčních motorů předního podvozku, motorgenerátor, který se skládá z chladiče, motoru ČKD K 6 S 230 DR a trakčního generátoru TD 805. Před kabinou strojvedoucího je ještě chladicí blok chlazení trakčních motorů zadního podvozku.

 

Technické údaje
Mezinárodní označení 740
Výrobce ČKD Praha
Rok výroby 1973 – 1989
Vyrobeno ks 459 (+ 161 pro Polsko)
Rozchod 1435 mm
Typ vozidla 4nápravová podvozková kapotová posunovací lokomotiva
Uspořádání pojezdu Bo´Bo´
Přenos výkonu elektrický střídavě-stejnosměrný
Trakce nezávislá s elektrickým přenosem
Délka přes nárazníky 13580 mm
Šířka 3130 mm
Rozvor podvozku 2400 mm
Vzdálenost otočných čepů 6700 mm
Minimální poloměr oblouku 80 m
Regulace výkonu diferenciální budič
Služební hmotnost 72 t
Typ spalovacího motoru ČKD K 6 S 230 DR
Velikost palivové nádrže 4000 l
Trvalý výkon motoru 880 kW
Maximální tažná síla 216 kN
Maximální rychlost 70 km/h
BastlerCZ (Michal Šika)