Lokomotiva řady 726

Lokomotiva řady 726 je motorová lokomotiva s hydrodynamickým přenosem výkonu určená pro posun a lehcí traťovou službu. Její staré označení je T 444.1 a díky barevnému provedení získala přezdívku Karkulka.

Lokomotiva řady 726 je odvozena od lokomotiv řady 725. Pro možnost tahání osobních vlaků celoročně bylo nutné mít lokomotivu s vytápěcím zařízením. Současně se u odvozených lokomotiv měla zvýšit spolehlivost oproti původní řadě. Prototyp nové řady byl sestrojen v roce 1963 a od roku 1964 se začalo s dodávkami.

Lokomotivy byly navrženy především pro posun a tahání osobních vlaků na vedlejších motorizovaných tratích. Nicméně po nástupu motorových vozů řady 810 (M 152.0) v 70.letech 20.století začíná docházet k ústupu těchto mašinek do ústraní.

Lokomotiva řady 726 je kapotová s přední kapotou delší a zadní kapotou kratší. Mezi nimi je věžovitá kabina strojvedoucího, v níž jsou diagonálně 2 řídící pulty. Kabina je přístupná bočními dveřmi pod hranou bočních oken. Oproti řadě 725 je kabina modifikována – má stínidla a výfukové potrubí vede vně kabiny. Navíc je kabina také delší. Kapotáž je také kompletně zvýšena o 10 cm.

Pomocí 4 závěsek je rám lokomotivy uložen na dvou dvounápravových podvozcích. Dvojkolí jsou uložena v kyvných ramenech, která jsou odpružena vinutými pružinami s hydraulickými tlumiči.

Pod přední delší kapotou je spalovací motor ČKD K 12 V 170 DR. To je vznětový 4taktní rychloběžný 12válec s válci do V ve stojatém uspořádání. Rozvody jsou OHV a motor je vodou chlazený a přeplňovaný turbem. Výkon motoru je řízen strojvedoucím pomocí kruhového kontroléru o osmi otáčkových stupních.

K motoru je připojena hydraulická tříměničová převodovka ČKD H 650 LR. Z ní se výkon na nápravy přenáší kardanovými hřídeli do nápravových převodovek. Vytápění zajišťuje parogenerátor PG 500, který je pod zadní krátkou kapotou.

Lokomotiva je vybavena ruční brzdou, samočinnou tlakovou brzdou (DAKO DK-GP) a přímočinnou brzdou.

 

Technické údaje
Mezinárodní označení 92 54 2 726 xxx-x
Výrobce TS Martin
Rok výroby 1963 – 1965
Vyrobeno ks 174
Rozchod 1435 mm
Typ vozidla 4nápravová kapotová posunovací lokomotiva
Uspořádání pojezdu B´B´
Přenos výkonu hydrodynamický
Trakce nezávislá s hydrodynamickým přenosem
Délka přes nárazníky 13340 mm
Délka rámu 12100 mm
Rozvor podvozku 2400 mm
Celkový rozvor 9600 mm
Minimální poloměr oblouku 100 m
Regulace výkonu kruhový kontrolér
Služební hmotnost 56,6 t
Typ spalovacího motoru ČKD K 12 V 170 DR
Objem motoru 52,62 l
Velikost palivové nádrže 1500 l
Trvalý výkon motoru 515 kW
Maximální tažná síla 158 kN
Maximální rychlost 70 km/h
BastlerCZ (Michal Šika)