Lokomotiva řady 721

Lokomotiva řady 721 je dieselová posunovací lokomotiva s elektrickým přenosem výkonu. Její staré označení je T 458.1 a získala přezdívku Velký Hektor.

Lokomotivy byly pod označením ČME 2 vyráběny pro SŽD (Sovětské železnice). V letech 1962 – 1965 bylo 221 těchto lokomotiv odkoupeno zpět pro ČSD a byly označeny jako T 458.1 (721).

Lokomotivy řady 721 byly určeny pro středně těžkou posunovací službu a lehkou traťovou službu. Řadily se mezi nejspolehlivější stroje ve své kategorii. Po odkupu se jim jako jediná modifikace montovaly jiné výfukové tlumiče, aby nebyly příliš hlučné.

Lokomotiva řady 721 je odvozena od řady 720. Nicméně je ale oproti ní celkově mohutnější. Je těžší a má delší rám.

Je koncipována jako kapotová se zúženou (ale zvýšenou) dlouhou kapotou na níž navazuje kabina strojvedoucího v zadní části lokomotivy (podobně jako u parních lokomotiv).

Na koncích rámu lokomotivy jsou plošiny pro posunovače se zábradlím. Hlavní rám je na podvozcích uložen pomocí ploché rámové torny. Dva podvozky jsou dvounápravové, dvojkolí jsou uložena v kyvných ramenech. V každém podvozku jsou dva trakční tlapové motory. Oproti řadě 720 mají lokomotivy řady 721 jiný nápravový převod, a tak dosahují také odlišné maximální rychlosti.

V dlouhé kapotě je umístěn naftový motor ČKD 6 S 310 DR s přímým vstřikem paliva a rozvodem OHV. Tento motor pohání trakční generátor, který napájí 4 trakční motory. Brzdová soustava je skládá z ruční brzdy, přímočinné brzdy a samočinné tlakové brzdy (Škoda N/O).

Trakční generátor je stejnosměrný stroj typu 86/38×8, tedy stejný jako u řady 720. Trakční motory TE 004 jsou stejnosměrné 4pólové stroje. Regulace výkonu probíhá pomocí diferenciálního budiče. Lokomotiva má celkem 9 jízdních stupňů.

 

Technické údaje
Mezinárodní označení 92 54 2 721 xxx-x
Výrobce ČKD Praha
Rok dodávek 1962 – 1965
Vyrobeno ks 221
Rozchod 1435 mm
Typ vozidla 4nápravová podvozková kapotová univerzální lokomotiva
Uspořádání pojezdu Bo´Bo´
Přenos výkonu elektrický stejnosměrný
Trakce nezávislá s elektrickým přenosem
Délka přes nárazníky 13280 mm
Šířka 3000 mm
Minimální poloměr oblouku 70 m
Regulace výkonu diferenciální budič
Služební hmotnost 74 t
Typ spalovacího motoru ČKD 6 S 310 DR
Objem motoru 163,2 l
Velikost palivové nádrže 3200 l
Trvalý výkon motoru 551 kW
Maximální tažná síla 186 kN
Maximální rychlost 80 km/h
BastlerCZ (Michal Šika)