Lokomotiva řady 718.5

Lokomotiva řady 718.5 je 4nápravová kapotová posunovací lokomotiva s možností pohonu buď spalovacím motorem nebo akumulátorem. Její staré označení je TA 436.05. A získala přezdívky Baterka nebo Hybrid.

Lokomotiva vznikla v osmdesátých letech 20.století, kdy se špekulovalo nad tím, že provoz klasických posunovacích lokomotiv je vzhledem k rostoucím cenám paliva neekonomický (mašinkám klapal motor celý den, i když nic nedělaly). Prototyp vyjel v roce 1986. Lokomotiva měla zpočátku označení ET 459.0501, brzo ale brzo změněno na TA 436.0501 a v roce 1988 se z ní stala 718.501. Byla to první dvou-zdrojová lokomotiva u nás.

Lokomotiva řady 718.5 byla určena zejména pro těžší posunovací službu, ve které sloužila do roku 1997. Vrak dnes stojí v ŽOS Nymburk.

V mechanické části je lokomotiva odvozena od řady 730. Jedná se o kapotovou lokomotivu se dvěma sníženými kapotami, mezi kterými je kabina strojvedoucího. V ní jsou dva diagonálně umístěné řídící pulty. Kabina je přístupná bočními dveřmi. Do cca poloviny délky obou kapot vedou ochozy se zapuštěnými schůdky. Plošiny se zábradlím jsou i v čelech lokomotivy.

Hlavní rám je pomocí silentbloků uložen na dvou dvounápravových podvozcích klasické koncepce ČKD (dvojkolí v kyvných ramenech, odpružená vinutými pružinami s hydraulickými tlumiči). V každém podvozku jsou dva trakční motory.

Jedná se o tzv. dvou-zdrojovou lokomotivu, jež má vedle spalovacího motoru i trakční akumulátorovou baterii. Články této baterie jsou pod kapotami na obou stranách kabiny strojvedoucího.

Pod zadní kapotou je uložen spalovací motor Liaz s trakčním alternátorem. Jedná se o motor Liaz M 637. To je vznětový 4taktní řadový šestiválec s přímým vstřikem paliva, rozvodem OHV a vodním chlazením. Lokomotiva je vybavena ruční brzdou, samočinnou tlakovou brzdou (DAKO DK-GP), přímočinnou brzdou a elektrodynamickou brzdou.

Trakční alternátor je TA 610. Trakční motory jsou stejnosměrné sériové 4pólové stroje TE 015 C s pomocnými póly. Vždy dva trakční motory jsou zapojeny do série a napájeny z vlastního pulzního měniče. Tyto pulzní měniče, stejně jako palivová nádrž jsou umístěny pod rámem lokomotivy mezi podvozky.

Trakční akumulátor je sestaven ze 480 NiCd článků typu NKS 300. Jeho kapacita je 300 Ah.

Regulace výkonu v dieselovém režimu zajištěna elektronickým centrálním regulátorem se 7 jízdními stupni. Trakční baterie je dobíjena elektrodynamickou brzdou, tzv. rekuperací. Nebo také ji lze dobíjet ze sítě 400V.

 

Technické údaje
Mezinárodní označení 718.5
Výrobce ČKD Praha
Rok výroby 1986
Vyrobeno ks 1
Rozchod 1435 mm
Typ vozidla 4nápravová kapotová posunovací lokomotiva
Uspořádání pojezdu Bo´Bo´
Přenos výkonu elektrický střídavě-stejnosměrný
Trakce nezávislá s elektrickým přenosem / elektrická nezávislá
Délka přes nárazníky 15180 mm
Výška 4397 mm
Rozvor podvozku 2400 mm
Vzdálenost otočných čepů 7600 mm
Minimální poloměr oblouku 100 m
Regulace výkonu výkonnostní regulátor
Služební hmotnost 64 t
Typ spalovacího motoru Liaz M 637
Velikost palivové nádrže 1280 l
Trvalý výkon motoru 189 kW (motor) – 360 kW (akumulátor)
Maximální tažná síla 161 kN
Maximální rychlost 65 km/h
BastlerCZ (Michal Šika)