Lokomotiva řady 715

Lokomotiva řady 715 je 4nápravová motorová kapotová ozubnicová lokomotiva. Její původní označení je T 426.0. Během let své služby získaly tyto mašinky přezdívku Rakušanka.

Lokomotivy řady 715 jsou ozubnicové a tak byly vyrobené pro ozubnicové tratě Tanvald – Kořenov a Pohronská Polhora – Tisovec. Pro ČSD je vyrobila rakouská firma Simmering-Graz-Pauker (SGP Wien) – odtud vznikla přezdívka Rakušanka.

Lokomotivy byly určeny pro smíšený provoz na zmíněných ozubnicových tratích, nicméně byly ale příliš složité a konstrukční odlišnost oproti čs lokomotivám způsobovala také problémy. Proto byly postupně nahrazeny.

Lokomotiva řady 715 je koncipována jako kapotová se dvěma sníženými kapotami, mezi nimiž je věžová kabina strojvedoucího. V ní jsou dva diagonálně umístěné řídící pulty a kabina je přístupná dveřmi z obou stran.

Lokomotiva je rámová se čtyřmi dvojkolími a ozubnicovým strojem, který je umístěn uprostřed pod kabinou strojvedoucího. Pod delší kapotou je umístěn dvanáctiválcový motor SGP T 12 B, jeho otáčky jsou řízeny v šesti stupních. Lokomotiva je osazena dvěma hydrodynamickými převodovkami Voith. Jedna z nich je pro adhezní provoz a druhá pro ozubnicový stroj. Převodovka pro adhezní provoz pohání všechna 4 dvojkolí a to ojnicemi (jako u parních lokomotiv). Pod zadní kratší kapotou je parní generátor Clayton pro vytápění osobních vlaků.

Lokomotiva je vybavenou ruční brzdou, samočinnou tlakovou brzdou, přímočinnou brzdou a hydrodynamickou brzdou.

Technické údaje
Mezinárodní označení 92 54 2 715 xxx-x
Výrobce SGP Wien
Rok výroby 1961
Vyrobeno ks 4
Rozchod 1435 mm
Typ vozidla 4nápravová kapotová ozubnicová univerzální lokomotiva
Uspořádání pojezdu D
Přenos výkonu hydrodynamický
Trakce nezávislá s hydraulickým přenosem výkonu
Délka přes nárazníky 12140 mm
Délka rámu 10900 mm
Rozvor náprav 1500 + 2900 + 1500 mm
Minimální poloměr oblouku 100 m
Regulace výkonu výkonnostní regulátor
Služební hmotnost 62,8 t
Typ spalovacího motoru SGP T 12 B
Objem spalovacího motoru 74,8 l
Velikost palivové nádrže 1500 l
Trvalý výkon motoru 809 kW
Maximální rychlost na ozubnici 20 km/h
Maximální rychlost 50 km/h
BastlerCZ (Michal Šika)