Lokomotiva řady 709.4

Lokomotiva řady 709.4 je dieselelektrická lokomotiva určená pro středně těžkou posunovací službu a lehkou traťovou službu. Přezdívku má Effishunter.

Lokomotiva řady 709.4 je první českou motorovou lokomotivou, která byla vyrobena po zániku ČKD Dopravní systémy. Výrobcem je ČMKS, dnes CZ LOKO. Lokomotivy slouží v Srbsku na státních železnicích. Prototyp 709.401-4 je neadresný – je v provozu společnosti CZ LOKO.

Lokomotiva řady 709.4 je rámová kapotová lokomotiva se dvěma kapotami, mezi nimiž je kabina strojvedoucího. Ta má negativně skloněná čela. Kapoty se ve směru od kabiny svažují dolů. Tím se zlepšily výhledové podmínky z kabiny.

V rámu podvozku jsou na kyvných ramenech dvě dvojkolí. Odpruženy jsou ocelovými vinutými pružinami, které jsou doplněny hydraulickými tlumiči. V rámu jsou dále zavěšeny 2 trakční motory s tlapovými ložisky, které čelně ozubeným převodem pohánějí dvojkolí.

Spalovací motor se nachází v zadní kapotě společně s trakčním generátorem. Motor je typu Caterpillar C15. Jedná se o vznětový řadový šestiválec s rozvodem OHC a přímým vstřikováním paliva. Chlazení motoru je vodní. Motor je řízen elektronickým systémem.

Trakční generátor je typu TA 611 a jedná se o 3fázový alternátor s cizím buzením. Střídavý proud je veden do 3fázového můstkového trakčního usměrňovače, který je chlazený vzduchem.

Trakční motory jsou typu SKD TE 015 C. Jsou to stejnosměrné sériové 4pólové elektromotory s cizí ventilací, které jsou trvale zapojeny do série.

Lokomotiva je vybavena elektrodynamickou odporovou brzdou. Regulace výkonu zajišťuje elektronický regulátor.

Technické údaje
Mezinárodní označení 709.4
Výrobce ČMKS Holding
Rok výroby 2004
Vyrobeno ks 1
Rozchod 1435 mm
Typ vozidla 2nápravová kapotová univerzální lokomotiva
Uspořádání pojezdu Bo
Přenos výkonu elektrický střídavě-stejnosměrný
Trakce nezávislá s el.přenosem výkonu
Délka přes nárazníky 9450 mm
Délka rámu 8050 mm
Šířka 3100 mm
Výška 4240 mm
Rozvor náprav 4700 mm
Minimální poloměr oblouku 100 m
Služební hmotnost 36 t
Typ spalovacího motoru Caterpillar C 15
Objem spalovacího motoru 15,2 l
Typ trakčních motorů TE 015 C
Trvalý výkon motoru 392 kW
Regulace motorgenerátoru elektronický regulátor
Maximální tažná síla 108 kN
Maximální rychlost 80 km/h
BastlerCZ (Michal Šika)