Lokomotiva řady 209

Lokomotiva řady 209 byla elektrická posunovací lokomotiva na střídavý proud. Vznikla modernizací jednoho stroje řady 210. Nesla přezdívku Žehlička.

Modernizaci provedla Škoda Plzeň v letech 1989 až 1990 a lokomotiva nesla tovární označení Škoda 51 Em.

Lokomotiva 209.001 vznikla modernizací lokomotivy 210.001 a měla být prototypem plánované sériové dodávky (vzniknout měla řada 211). Zkušební provoz probíhal v letech 1990 až 1998. Stroj byl v roce 2006 rozebrán.

Mechanická část lokomotivy 209 byla prakticky shodná s řadou 110 a odvozenými typy. To jest, kapotová koncepce s centrálním stanovištěm strojvedoucího, z nějž je výborný výhled do všech stran. Na koncových částech byly příčné plošiny pro posunovače se zábradlím.

Rám byl dvěma čepy spojen se dvěma dvounápravovými podvozky. V každém byly dva tlapové trakční motory od ČKD. Podvozky mají dvojité odpružení. Primární odpružení bylo provedeno gumovými silentbloky, sekundární odpružení (mezi rámem lokomotivy a rámem podvozku) bylo provedeno vinutými ocelovými pružinami se svislými hydraulickými tlumiči.

Brzdový systém se skládal z automatické tlakové brzdy, ruční brzdy, přímočinné brzdy a elektrodynamické brzdy.

Proud byl z troleje odebírán jedním polopantografem, který byl na střeše kabiny strojvedoucího. U něj byl tlakovzdušný hlavní vypínač se vzduchojemem.

 

Technické údaje
Mezinárodní označení 91 54 7 209 xxx-x
Výrobce Škoda Plzeň
Tovární označení 51 Em
Rok výroby 1990
Vyrobeno ks 1
Rozchod 1435 mm
Typ vozidla 4nápravová kapotová posunovací lokomotiva
Uspořádání pojezdu Bo´Bo´
Trakce střídavá elektrická
Trakční systém 25 kV ~50 Hz
Regulace výkonu pulzní
Délka přes nárazníky 14400 mm
Délka skříně 13160 mm
Šířka 3000 mm
Výška se staženými sběrači 4625 mm
Pevný rozvor 2800 mm
Celkový rozvor 9600 mm
Vzdálenost otočných čepů 6300 mm
Minimální poloměr oblouku 120 m
Služební hmotnost 72 t
Max.hmotnost na nápravu 18 t
Trvalý výkon 880 kW
Trvalá tažná síla 107 kN
Maximální tažná síla 213 kN
Maximální rychlost 80 km/h
BastlerCZ (Michal Šika)