Lokomotiva řady 151

Lokomotiva řady 151 je stejnosměrná elektrická lokomotiva určená pro tažení těžkých rychlíků. Má přezdívky Banán, Krysa (či Potkan).

Lokomotiva řady 151 vznikla rekonstrukcí a modernizací řady 150 (v letech 1992 – 2002). Řadí se do II.řady lokomotiv Škoda. Jsou koncipovány výhradně jako rychlíkové lokomotivy. Typové označení modernizované verze je Škoda 65Em. Může jezdit rychlostí 160 km/h. Je nasazována především ve vlacích kategorie Expres, InterCity a EuroCity.

Lokomotiva řady 151 je skříňová se dvěma koncovými stanovišti strojvedoucího (přístupnými oboustranně) a centrální strojovnou. Na stanovištích je průběžný ovládací pult, ovládací prvky pro řízení lokomotivy jsou na jeho pravé straně.

Strojovna je průchozí jednou zalomenou uličkou – z 1.stanoviště vede středem skříně a hned za hygienickým zázemím strojvedoucího se stáčí vpravo a vede podél bočnice s okny.

Skříň je samonosná ocelová na nosném spodním rámu, kde je přimontováno narážecí a tažné ústrojí. Na jedné bočnici jsou 4 obdélníková, pevná okna. Na druhé jsou žaluzie od sání ventilátorů trakčních motorů (po stranách) a žaluzie pro ventilátory pojezdového a brzdového odporníku (uprostřed). Na rozdíl od řady 350 strojům řady 150/151 chybí na této bočnici spodní řada žaluzií.

Rám skříně je otočnými čepy spojen se dvěma dvounápravovými podvozky. Oba podvozky jsou hnací a jsou osazeny dvojitým odpružením a mazáním okolků. Primární odpružení je z vinutých ocelových pružin, jež jsou doplněny paralelně řazenými hydraulickými tlumiči.

Lokomotiva je osazena ruční brzdou, přímočinnou brzdou, samočinnou tlakovou brzdou (DAKO DK-GP) a elektrodynamickou brzdou.

Odběr elektřiny z troleje je zajištěn dvěma polopantografy s pneumatickým pohonem. Regulace výkonu je odporová. Rozjezdový odporník je na střeše a je intenzivně chlazen ventilátory. Je vyroben z fechralu (slitina železa, chromu a hliníku) a je dimenzován pro trvalé zatížení.

Podvozky jsou osazeny celkem 4 trakčními motory (2 na každém podvozku) stejnými jako u řady 350. Jsou to stejnosměrné sériové šestipólové motory s kompenzačním vinutím. Jsou zapojeny do dvou motorových skupin. Zapojení motorů je sériové a sérioparalelní.

Lokomotiva 151.018 byla fyzicky zlikvidována po havárii ve Studénce 8.srpna 2008.

 

Technické údaje
Mezinárodní označení 91 54 7 151 xxx-x
Výrobce Škoda Plzeň
Tovární označení 65 Em
Rok výroby 1978 / modernizace v letech 1992 at 2002
Vyrobeno ks 13
Rozchod 1435 mm
Typ vozidla 4nápravová skříňová rychlíková lokomotiva
Uspořádání pojezdu Bo´Bo´
Trakce stejnosměrná elektrická
Trakční systém 3 kV =
Regulace výkonu odporová
Délka přes nárazníky 16740 mm
Délka skříně 15500 mm
Šířka 2940 mm
Výška se staženými sběrači 4640 mm
Pevný rozvor 3200 mm
Celkový rozvor 11500 mm
Vzdálenost otočných čepů 8300 mm
Minimální poloměr oblouku 120 m
Služební hmotnost 82 t
Max.hmotnost na nápravu 20,5 t
Trvalý výkon 4000 kW
Trvalá tažná síla 126 kN
Maximální tažná síla 210 kN
Maximální rychlost 160 km/h
BastlerCZ (Michal Šika)