Lokomotiva řady 141

Lokomotiva řady 141 je elektrická lokomotiva na stejnosměrný proud určená k tahání rychlíků, osobních vlaků a lehkých nákladních vlaků. Vychází z předchozí řady 140. Její původní označení je E 499.1 a získala přezdívku Bobina jednička.

Lokomotiva řady 141 byla vyráběna ve Škoda Plzeň pod typovým označením Škoda 20E (prototyp) a Škoda 30E (sériová výroba) v letech 1957 (prototyp) a 1959 – 1960. Důvod vývoje této řady byly licenční poplatky, které musel výrobce odvádět při výrobě řady 140, která byla licencovaná ve Švýcarsku.

Lokomotivy řady 141 byly navrženy jako univerzální, hodily se tedy pro rychlíkovou a osobní dopravu. S minimem se počítalo také v lehké nákladní dopravě. Lokomotivy jsou stále v aktivní službě u ČD.

Lokomotiva je opět koncipována jako skříňová se dvěma koncovými stanovišti strojvedoucího (přístupnými pouze z levé strany). V pravé části stanoviště je umístěn řídící pult, u jednoho stanoviště je umístěno hygienické zázemí strojvedoucího (lednice, šatník, umyvadlo). Z každého stanoviště vedou dvoje dveře do strojovny, uličky vedou podél obou bočnic. Skříň lokomotivy je ocelová samonosná na nosném spodním rámu, na bočnicích jsou 4 hranatá okna (3 pevná a jedno otevíratelné).

Skříň sedí na dvou dvounápravových podvozcích, k nimž je připojena pomocí otočných čepů. Podvozky mají dvoustupňové odpružení.

Lokomotiva je osazena ruční brzdou (ovládanou ručními vratidly), samočinnou tlakovou brzdou soustavy Westinghouse W-GP (po rekonstrukci DAKO DK-GP) a přímočinnou brzdou.

Lokomotiva je vybavena dvěma dvouramennými sběrači elektřiny. Ty jsou ovládány pneumaticky. Regulace výkonu je odporová. Rozjezdové odporníky jsou litinové, nejsou trvale zatížitelné a jsou umístěny na střeše lokomotivy.

Lokomotiva má 4 trakční motory (2 v každém podvozku). Tyto jsou stejnosměrné, sériové, šestipólové s pomocnými póly a cizí ventilací. Motory jsou ve dvou skupinách (v každé jsou 2 motory řazené sériově), tyto skupiny lze řadit sériově nebo paralelně.

Technické údaje
Mezinárodní označení91 54 7 141 xxx-x
VýrobceŠkoda Plzeň (Závody V.I. Lenina Plzeň)
Tovární označení30 E 1-2 / 20 E 11
Rok výroby1957 až 1960
Vyrobeno ks61
Rozchod1435 mm
Typ vozidla4nápravová skříňová univerzální lokomotiva
Uspořádání pojezduBo´Bo´
Trakcestejnosměrná elektrická
Trakční systém3 kV =
Regulace výkonuOdporová
Délka přes nárazníky16140 / 158001 / 167402 mm
Délka skříně14900 mm
Šířka2950 mm
Výška se staženými sběrači4500 mm
Pevný rozvor3330 mm
Celkový rozvor11500 mm
Vzdálenost otočných čepů8170 mm
Minimální poloměr oblouku120 m
Služební hmotnost84 t
Max.hmotnost na nápravu21 t
Trvalý výkon2032 kW
Trvalá tažná síla120 kN
Maximální tažná síla225 kN
Maximální rychlost120 km/h
1 – prototyp
2 – inventární číslo 033
Michal Šika - Kutilův zápisník