Lokomotiva řady 141 je elektrická lokomotiva na stejnosměrný proud určená k tahání rychlíků, osobních vlaků a lehkých nákladních vlaků. Vychází z předchozí řady 140. Její původní označení je E 499.1 a získala přezdívku Bobina jednička.
Lokomotiva řady 141 byla vyráběna ve Škoda Plzeň pod typovým označením Škoda 20E (prototyp) a Škoda 30E (sériová výroba) v letech 1957 (prototyp) a 1959 – 1960. Důvod vývoje této řady byly licenční poplatky, které musel výrobce odvádět při výrobě řady 140, která byla licencovaná ve Švýcarsku.
Lokomotivy řady 141 byly navrženy jako univerzální, hodily se tedy pro rychlíkovou a osobní dopravu. S minimem se počítalo také v lehké nákladní dopravě. Lokomotivy jsou stále v aktivní službě u ČD.
Lokomotiva je opět koncipována jako skříňová se dvěma koncovými stanovišti strojvedoucího (přístupnými pouze z levé strany). V pravé části stanoviště je umístěn řídící pult, u jednoho stanoviště je umístěno hygienické zázemí strojvedoucího (lednice, šatník, umyvadlo). Z každého stanoviště vedou dvoje dveře do strojovny, uličky vedou podél obou bočnic. Skříň lokomotivy je ocelová samonosná na nosném spodním rámu, na bočnicích jsou 4 hranatá okna (3 pevná a jedno otevíratelné).
Skříň sedí na dvou dvounápravových podvozcích, k nimž je připojena pomocí otočných čepů. Podvozky mají dvoustupňové odpružení.
Lokomotiva je osazena ruční brzdou (ovládanou ručními vratidly), samočinnou tlakovou brzdou soustavy Westinghouse W-GP (po rekonstrukci DAKO DK-GP) a přímočinnou brzdou.
Lokomotiva je vybavena dvěma dvouramennými sběrači elektřiny. Ty jsou ovládány pneumaticky. Regulace výkonu je odporová. Rozjezdové odporníky jsou litinové, nejsou trvale zatížitelné a jsou umístěny na střeše lokomotivy.
Lokomotiva má 4 trakční motory (2 v každém podvozku). Tyto jsou stejnosměrné, sériové, šestipólové s pomocnými póly a cizí ventilací. Motory jsou ve dvou skupinách (v každé jsou 2 motory řazené sériově), tyto skupiny lze řadit sériově nebo paralelně.
Technické údaje | |
---|---|
Mezinárodní označení | 91 54 7 141 xxx-x |
Výrobce | Škoda Plzeň (Závody V.I. Lenina Plzeň) |
Tovární označení | 30 E 1-2 / 20 E 11 |
Rok výroby | 1957 až 1960 |
Vyrobeno ks | 61 |
Rozchod | 1435 mm |
Typ vozidla | 4nápravová skříňová univerzální lokomotiva |
Uspořádání pojezdu | Bo´Bo´ |
Trakce | stejnosměrná elektrická |
Trakční systém | 3 kV = |
Regulace výkonu | Odporová |
Délka přes nárazníky | 16140 / 158001 / 167402 mm |
Délka skříně | 14900 mm |
Šířka | 2950 mm |
Výška se staženými sběrači | 4500 mm |
Pevný rozvor | 3330 mm |
Celkový rozvor | 11500 mm |
Vzdálenost otočných čepů | 8170 mm |
Minimální poloměr oblouku | 120 m |
Služební hmotnost | 84 t |
Max.hmotnost na nápravu | 21 t |
Trvalý výkon | 2032 kW |
Trvalá tažná síla | 120 kN |
Maximální tažná síla | 225 kN |
Maximální rychlost | 120 km/h |
1 – prototyp | |
2 – inventární číslo 033 |