Lokomotiva řady 130

Lokomotiva řady 130 je univerzální jedno systémová stejnosměrná elektrická lokomotiva. Její přezdívka je Hrbatá nebo také Velbloud podle skříně ventilátorů na střeše.

Staré označení je E 479.0 a tovární typ Škoda 79E. Tato lokomotiva je vývojovým mezistupněm mezi lokomotivami Škoda I. a II.generace, protože vývoj lokomotiv II.generace byl pomalejší než se původně předpokládalo. Vyráběny byly v roce 1977.

Lokomotivy řady 130 je konstruována jako univerzální. Nebyly však moc spolehlivé, na svou dobu byly hodně přetechnizované a tak měly větší poruchovost.

Lokomotivy jsou skříňového typu se dvěma koncovými stanovišti strojvůdce a centrální strojovnou. Skříň je ocelová, svařovaná. Stanoviště strojvedoucího jsou přístupná z obou stran, na jedné bočnici jsou 4 velká obdélníková okna. Na druhé bočnici jsou 2 velká okna a 2 malá okna, nad kterými se nachází sekce odporníků. Na každé straně skříně je vždy jedno otevíratelné okno.

Původní sněhové pluhy (řady 140, 141, 121, 122 a 123) jsou nahrazeny smetadly spojenými lištou ve spodní části. Provedení tažného ústrojí odpovídá lokomotivám II.generace.

Rám skříně je pomocí pevných čepů spojen se dvěma dvounápravovými hnacími podvozky II.generace s dvoustupňovým odpružením.

Skříň je uložena na vinutých pružinách sekundárního odpružení doplněných svislými a příčnými hydraulickými tlumiči. Primární odpružení zajišťují také vinuté pružiny (4 přužiny na jedno dvoukolí).

Lokomotiva má samočinnou tlakovou, ruční a přímočinnou brzdu.

Lokomotiva má už nainstalovány nové polopantografové sběrače. Je koncipována ještě jako odporníková (odporová regulace trakce), s modernější konstrukcí (použity ferchalové odporníky). Ty nejsou uloženy na střeše lokomotivy, ale jsou uloženy ve skříni uprostřed horní části lokomotivy.

Trakční motory jsou stejnosměrné sériové šestipólové, vycházející z motorů I.generace. Jejich řazení je sériové a sérioparalelní.

Technické údaje
Mezinárodní označení 91 54 7 130 xxx-x
Výrobce Škoda Plzeň
Tovární označení 79 E 1
Rok výroby 1977
Vyrobeno ks 54
Rozchod 1435 mm
Typ vozidla 4nápravová skříňová univerzální lokomotiva
Uspořádání pojezdu Bo´Bo´
Trakce elektrická stejnosměrná
Trakční systém 3 kV =
Regulace výkonu Odporová
Délka přes nárazníky 17210 mm
Délka skříně 15970 mm
Šířka 2940 mm
Výška se staženými sběrači 4640 mm
Pevný rozvor 3200 mm
Celkový rozvor 11370 mm
Vzdálenost otočných čepů 8170 mm
Minimální poloměr oblouku 120 m
Služební hmotnost 84,8 t
Max.hmotnost na nápravu 21,2 t
Trvalý výkon 2040 kW
Trvalá tažná síla 147 kN
Maximální tažná síla 228 kN
Maximální rychlost 100 km/h
BastlerCZ (Michal Šika)