Lokomotiva řady 124

Lokomotiva řady 124.6 je elektrická lokomotiva na stejnosměrný proud, která je v současnosti využívaná při testech na zkušebním okruhu u středočeské Velimi.

Jedná se o poslední vyrobenou lokomotivu řady E 469.3 (123) s označením E 469.3030. Ta byla při výrobě v roce 1971 zkušebně vybavena podvozky pro rychlost do 200km/h, které se měly stát základem podvozků pro lokomotivy Škoda II.generace.

Nejprve byla neoficiálně přeznačena na E 499.2001, nyní nese stroj označení 124.601-6.

Lokomotiva řady 124 je konstrukčně shodná s řadou 123, má jen několik konstrukčních změn.

Hlavním rozdílem jsou již zmíněné podvozky II.generace s dvoustupňovým odpružením, které zajišťují šroubové ocelové pružiny se svislými tlumiči v primárním odpružení a svislými a příčnými tlumiči v sekundárním odpružení.

Další rozdíl je v brzdovém systému, původně 4 brzdové válce o průměru 12” byly nahrazeny osmi brzdovými válci o průměru 8“. Dvojkolí jsou brzděna jednostranně.

Lokomotiva má nové trakční motory s vyšším výkonem a nový nápravový převod, který lokomotivu sice zrychlil, ale zároveň omezil dynamiku.

Z vnějšku má pak lokomotiva ochranné mříže na čelních sklech a také odlišný nátěr.

Technické údaje
Mezinárodní označení 124.6
Výrobce Škoda Plzeň
Tovární označení 57 Er
Rok výroby 1971
Vyrobeno ks 1
Rozchod 1435 mm
Typ vozidla 4nápravová skříňová experimentální lokomotiva
Uspořádání pojezdu Bo´Bo´
Trakce elektrická stejnosměrná
Trakční systém 3 kV =
Regulace výkonu odporová
Délka přes nárazníky 17210 mm
Délka skříně 15970 mm
Šířka 2950 mm
Výška se staženými sběrači 4650 mm
Pevný rozvor 3200 mm
Celkový rozvor 11370 mm
Vzdálenost otočných čepů 8170 mm
Minimální poloměr oblouku 120 m
Služební hmotnost 85 t
Max.hmotnost na nápravu 21,3 t
Trvalý výkon 2472 kW
Trvalá tažná síla 65 kN
Maximální tažná síla 120 kN
Maximální rychlost 160 km/h
BastlerCZ (Michal Šika)