Lokomotiva řady 113

Lokomotiva řady 113 elektrická lokomotiva na stejnosměrný proud, která je určená pro vedlejší tratě napájené soustavou 1,5 kV. Staré označení je E 426.0 a nese přezdívku Žehlička.

Lokomotiva je vlastně nástupcem lokomotiv řady E 422.0 (řada 100 – Bobinka), které se v 70.letech začaly blížit ke konci své ekonomické životnosti (návrh na obnovení jejich výroby byl zamítnut). Bylo tedy rozhodnuto, o vývoji nové řady lokomotiv odvozených z úspěšných posunovacích lokomotiv E 458.0 (řada 110).

Tyto lokomotivy měly jezdit totiž na tratích Tábor-Bechyně a Rybník-Lipno, které jsou elektrifikovány netypickým stejnosměrným systémem 1,5 kV. Vyráběla je opět Škoda Plzeň v roce 1973 pod továrním označením Škoda 33E.

Lokomotivy jsou koncipovány jako posunovací, ale vzhledem k tomu, že disponují elektrickým vytápěním, hodí se stejně dobře i pro tahání osobních vlaků. Navíc ještě slouží k tahání nákladních vlaků.

Konstrukce a mechanika je přejata z řady 110. Řada 113 je také kapotovaná se sníženými kapotami a centrální kabinou strojvedoucího, ta je přístupná bočními dveřmi. Na obou stranách lokomotivy jsou plošiny pro posunovače.

Hmotnost lokomotivy oproti jejímu vzoru je o 2 tuny na nápravu nižší. Stejnosměrné trakční motory jsou fixně řazeny do série (oproti řadě 110). Tím výkon klesl na polovinu.

Lokomotivy 113.001, 113.002 a 113.003 byly rekonstruovány a nově mají sérioparalelní řazení motorů. To v praxi znamená, že dosahují stejného výkonu i rychlosti jako řada 110.

 

Technické údaje
Mezinárodní označení 91 54 7 113 xxx-x
Výrobce Škoda Plzeň
Tovární označení 33 E 2
Rok výroby 1973
Vyrobeno ks 6
Rozchod 1435 mm
Typ vozidla 4nápravová kapotová univerzální lokomotiva
Uspořádání pojezdu Bo´Bo´
Trakce el. stejnosměrná se sníženým napětím
Trakční systém 1,5 kV =
Regulace výkonu odporová
Délka přes nárazníky 14400 mm
Délka rámu 13160 mm
Šířka 2940 mm
Výška se staženým sběračem 4640 mm
Pevný rozvor 2800 mm
Celkový rozvor 9100 mm
Vzdálenost otočných čepů 6300 mm
Minimální poloměr oblouku 120 m
Služební hmotnost 64 t
Max.hmotnost na nápravu 16 t
Trvalý výkon 400 kW
Maximální tažná síla 154 kN
Maximální rychlost 50 km/h

V současnosti to jsou jediná vozidla ČD, která jsou určena pro provoz na tratích se stejnosměrným napájením 1,5 kV.

BastlerCZ (Michal Šika)