Lokomotiva řady 111

Lokomotiva řady 111 je stejnosměrná elektrická lokomotiva určená pro posun. Její dřívější označení je E 458.1. Její přezdívka je Žehlička nebo Tyristorka.

Tato lokomotiva je nástupcem řady 110 (E 458.0), které byly sice perfektní a plně se v provozu osvědčili, ale velmi rychle jim (v 70. letech) zastarala elektronika.

To byl hlavní důvod, kromě potřeby více středně těžkých a těžkých posunovacích lokomotiv, k vývoji nových lokomotiv, které dostaly označení E 458.1 ( řada 111). Tento nový typ již obsahoval polovodičové řízení, které bylo mnohem odolnější a efektivnější k častým rozjezdům, než odporníkové zařízení jejich předchůdkyň.

Lokomotivy opět vyráběla Škoda Plzeň pod továrním označením Škoda 78E. Lokomotiva byla vyráběna v letech 1981 až 1982.

Mechanické části lokomotivy byly odvozeny od předcházející řady 110. Takže se také jedná o podvozkovou kapotovou lokomotivu s vyvýšenou kabinou strojvedoucího uprostřed. Nicméně vnitřní uspořádání, vzhledem k odlišnému elektrozařízení, je velmi odlišné.

Na čelech lokomotivy jsou zřízeny plošiny pro posunovače, kabina strojvedoucího je přístupná z obou stran, uvnitř ní jsou diagonálně umístěny 2 řídící pultíky.

Lokomotiva má čtyři nápravy na dvou dvounápravových podvozcích, které jsou poháněny čtyřmi elektromotory. Lokomotiva má jeden pomocný kompresor na baterie a dva hlavní kompresory. Dále je lokomotiva vybavena ruční vřetenovou brzdou, přímočinnou brzdou a samočinnou tlakovou brzdou.

Přívod proudu z troleje je zajištěn jedním polopantografem, který je na střeše kabiny strojvedoucího.

 

Technické údaje
Mezinárodní označení 91 54 7 111 xxx-x
Výrobce Škoda Plzeň
Tovární označení 78 E
Rok výroby 1981 až 1982
Vyrobeno ks 35
Rozchod 1435 mm
Typ vozidla čtyřnápravová kapotová posunovací lokomotiva
Uspořádání pojezdu Bo’Bo’
Trakce elektrická stejnosměrná
Trakční systém 3 kV =
Délka přes nárazníky 14400 mm
Regulace výkonu pulzní
Délka rámu 13160 mm
Šířka 3000 mm
Výška se staženým sběračem 4650 mm
Pevný rozvor 2800 mm
Celkový rozvor 9100 mm
Vzdálenost otočných čepů 6300 mm
Minimální poloměr oblouku 120 m
Služební hmotnost 70,4 t
Max.hmotnost na nápravu 17,7 t
Trvalý výkon 760 kW
Maximální tažná síla 186 kN
Maximální rychlost 80 km/h
BastlerCZ (Michal Šika)