Lokomotiva řady 110

Lokomotiva řady 110 je elektrická posunovací lokomotiva pro stejnosměrnou napájecí soustavu 3 kV. Dřívější označení je E 458.0. Její přezdívka je žehlička.

Lokomotiva byla vyráběna v letech 1971 až 1973 ve Škodě Plzeň. Její tovární označení je Škoda 33 E. Na její výrobu v roce 1973 navázala výroba odvozené lokomotivy E 426.0 pro stejnosměrnou napájecí soustavu 1,5 kV (nyní řada 113).

V první generaci elektrických lokomotiv Škoda nebyla zahrnuta posunovací lokomotiva a k posunování se tedy využívalo dieselových lokomotiv.

Výstavba druhé generace lokomotiv byla zahájena právě projektem posunovací lokomotivy řady 110. První dva prototypy byly vyrobeny v roce 1971 a po jejich úspěšném otestování byly v roce 1972 zahájeny sériové dodávky. Celkově ve škodovce vyrobili 52 kusů.

Lokomotiva má vyvýšené stanoviště strojvedoucího (je koncipována jako kapotová, se sníženými kapotami a s centrální kabinou) s velkým rozhledem a ovládacím panelem na každé straně kabiny. Dveře do kabiny jsou na obou jejích stranách. Lokomotiva má samočinnou tlakovou, přímočinnou a ruční brzdu, je také vybavena elektrickým vytápěním vlaku. Je to čtyřnápravová lokomotiva

Z její koncepce (řady 110) vychází kromě lokomotiv řady 113, také řady 111 a řady 114.5, ale i pozdější lokomotiva řady 210 na střídavý proud.

Tyto lokomotivy (řada 110) jsou určené ke staničnímu posunu, kde nahradily dieselové lokomotivy řady 770 a 771, dále k přetahům vlaků a předtápění souprav. V omezené míře byly nasazovány i k tažení vlaků na kratší vzdálenosti (před pár lety jsem ji viděl táhnout vlak z nádraží Praha Bubny do Kladna).

K posunu se na nádražích využívá dodnes

 

Technické údaje
Mezinárodní značení 91 54 7 11 xxx-x
Výrobce Škoda Plzeň
Tovární označení 33 E 0-1
Rok výroby 1971 až 1973
Vyrobeno ks 52
Rozchod 1435 mm
Typ vozidla čtyřnápravová kapotová posunovací lokomotiva
Uspořádání pojezdu Bo´Bo´
Trakce elektrická stejnosměrná
Trakční systém 3 kV =
Délka přes nárazníky 14400 mm
Délka rámu 13160 mm
Šířka 3000 mm
Výška se staženým sběračem 4650 mm
Pevný rozvor 2800 mm
Celkový rozvor 9100 mm
Vzdálenost otočných čepů 6300 mm
Minimální poloměr oblouku 120 m
Služební hmotnost 72 t
Max. hmotnost na nápravu 18 t
Trvalý výkon 800 kW
Maximální tažná síla 186 kN
Maximální rychlost 80 km/h
BastlerCZ (Michal Šika)