Lokomotiva řady 100

Lokomotiva řady 100 je elektrická lokomotiva na stejnosměrný proud. Dřívější označení je E 422.0. Ale ikdyž byste použili její přezdívky Bobinka nebo Malá Bobina, každý fanda mašinek bude vědět o jakou lokomotivu se jedná.

Lokomotiva je určena pro vedlejší tratě, které jsou elektrizované stejnosměrnou napájecí soustavou 1,5 kV. Vyráběla ji plzeňská Škoda (alias Závody V.I.Lenina) v letech 1956 až 1957. Tovární označení bylo Škoda 15E. Patří k československým lokomotivám tzv. I.generace.

Lokomotivy byly objednány v souvislosti se stavbou Lipenské přehrady a také proto, že v té době byly elektrické lokomotivy na tratích Rybník-Lipno a Tábor-Bechyně, již zastaralé. Není divu, některá zde používaná vozidla byla vyrobena už v roce 1903.

Pro jejich výrobu byly využity zkušenosti a komponenty z výroby strojů řady 140 (Bobina).

Je to skříňová lokomotiva se dvěma koncovými stanovišti stojvedoucího. Mezi nimi je strojovna a malý zavazadlový oddíl s dvoukřídlými dveřmi.

Lokomotivu pohání 4 elektromotory – každý pro jednu nápravu. Je zde využívána odporová regulace výkonu a lokomotiva má 2 sběrače elektřiny z troleje.

Technické údaje
Mezinárodní značení 91 54 7 100 xxx-x
Výrobce Závody V.I.Lenina Plzeň (Škoda Plzeň)
Tovární označení Škoda 15E
Rok výroby 1956-1957
Vyrobeno ks 4
Rozchod 1435 mm
Uspořádání pojezdu Bo’Bo’
Trakce elektrická stejnosměrná
Trakční systém 1,5 kV=
Délka přes nárazníky 12940 mm
Délka skříně 11700 mm
Šířka 2950 mm
Výška se staženými sběrači 4500 mm
Pevný rozvor 2600 mm
Celkový rozvor 8400 mm
Vzdálenost otočných čepů 5800 mm
Minimální poloměr oblouku 125 m
Služební hmotnost 48 t
Max. hmotnost na nápravu 12 t
Trvalý výkon 360 kW
Maximální tažná síla 140 kN
Maximální rychlost 50 km/h

Přezdívku získala lokomotiva tím, že její vzhled je odvozen od lokomotiv řady 140 (Bobina). Je to vlastně zmenšenina Bobiny.

BastlerCZ (Michal Šika)