Elektrická jednotka řady 560

Elektrická jednotka řady 560 pod starým označením SM 488 je střídavá elektrická pěti-vozová jednotka. Její přezdívka je Panťák.

Elektrická jednotka byla vyráběna v letech 1970-1971 v závodě Vagónka Tatra Studénka pro ČSD. Sérii předcházely dvě tří-vozové prototypové jednotky s řídícími vozy vyrobené v roce 1966 jako řada SM 487.0. Označení ale bylo změněno na SM 488.0. Sériově byly tyto jednotky potom dodávány jako pětivozové s dvěma čelními hnacími vozy a třemi vloženými vozy. Konstrukce vozidlových skříní pak byla použita i pro stejnosměrné jednotky řady 460.

Souprava se skládá celkem z pěti vozů. Na koncích jednotky jsou řazeny trakční vozy řady 560 (SM 488.0) a mezi nimi jsou tři vložené vozy řady 060 (N 488.0). Oproti starším jednotkám řady 451 jednotky řady 560 nejsou vybaveny automatickými spřáhly, ale pouze standardním hákem a šroubovkou. Na předních čelech ale mají nárazníky.

Trakční vůz je půdorysně členěn na stanoviště strojvedoucího, zavazadlový oddíl, přední nástupní prostor, velkoprostorový oddíl pro cestující a zadní nástupní prostor s WC a přechodovým můstkem do dalšího vozu. Nástupní prostory jsou přístupné skládacími dvoukřídlými dveřmi.

Vložené vozy jsou rozděleny na přední nástupní prostor s toaletou a umývárnou, přední oddíl pro cestující, centrální nástupní prostor, zadní oddíl pro cestující a zadní nástupní prostor s WC a umývárnou. V předním i zadním nástupním prostoru jsou také přechodové můstky do dalších vagonů.

Vozy mají samonosné vysoko podlažní skříně ocelové konstrukce. V předních částech trakčních vozů jsou oboustranně přístupná stanoviště strojvedoucího. Skříň je dvěma otočnými čepy spřažena se dvěma podvozky, a to buď hnacími (560) nebo běžnými (060).

Podvozky jsou dvojitě odpruženy. V primárním i sekundárním odpružení jsou použity vinuté ocelové pružiny, které jsou doplněny hydraulickými tlumiči.

Pod podlahou trakčního vozu jsou podélně zavěšeny 2 trakční motory, spřažené kloubovým hřídelem s nápravovou převodovkou vnitřní nápravy. Ta je dalším kloubovým hřídelem spřažena s nápravovou převodovou vnější nápravy. Brzdová soustava trakčního vozu je tvořena ruční brzdou, samočinnou tlakovou, přímočinnou a elektrodynamickou brzdou.

Proud z trakčního vedení odebírají celkem 4 pantografové sběrače 4 SLS. Na střeše každého trakčního vozu jsou 2. Asi uprostřed délky hnacího vozu je pod podlahou zavěšen olejem chlazený trakční transformátor s regulací na primární straně.

Trakční motory jsou stejnosměrné sériové šestipólové stroje. Proud trakčních motorů je regulován řízenými tyristorovými usměrňovači.

Technické údaje
Elektrická jednotka složená – 560 + 060 + 060 + 060 + 560
Mezinárodní označení 94 54 1 560 xxx-x, 94 54 1 060 xxx-x,
Výrobce Vagonka Tatra Studénka, MEZ Vsetín
Rok výroby 1970 – 1971
Vyrobeno ks 17
Trakce elektrická střídavá
Trakční systém 25 kV~ 50Hz
Typ vozidla 5 vozová osobní dvoupodlažní jednotka
Délka přes nárazníky 122500 mm
Šířka 2820 mm
Výška se staženými sběrači 4635 mm
Min.poloměr oblouku 120 m
Uspořádání pojezdu Bo´Bo´+2´2´+2´2 +2´2´+ Bo´Bo´
Služební hmotnost 297 t
Míst k sezení 336
Míst ke stání 336
Topení elektrické teplovzdušné
Rozchod 1435 mm
Trvalý výkon 860 kW
Maximální rychlost 110 km/h
Hnací vůz řady 560
Délka přes nárazníky 24500 mm
Rozvor náprav 2600 mm
Vzdálenost otočných čepů 19000 mm
Uspořádání pojezdu Bo´Bo´
Služební hmotnost 68 t
Míst k sezení 48
Míst ke stání 48
Trvalá tažná síla 46 kN
Maximální tažná síla 97 kN
Regulace výkonu tyristorová
Vložený vůz řady 060
Délka přes nárazníky 24500 mm
Rozvor náprav 2400 mm
Vzdálenost otočných čepů 19000 mm
Uspořádání pojezdu 2´2´
Služební hmotnost 37 t
Míst k sezení 80
Míst ke stání 80

 

BastlerCZ (Michal Šika)