Elektrická jednotka řady 460

Elektrická jednotka řady 460 byla vyráběna v letech 1974-1978 v závodě Vagónka Tatra n.p. Studénka. Její staré označení je EM 488.0, a její přezdívka je Panťák.

Technicky vychází řada 460 z řady 560, oproti ní a také oproti řadě 451/452 je však méně pokrokové. Z důvodu zvýšení pevnosti skříně bylo zvoleno (a i požadováno) vysokopodlažní uspořádání.

Elektrická jednotka řady 460 se skládá celkem z 5 vozů. V DKV Ústí n.Labem jsou v provozu 4 vozové soupravy. Na obou koncích soupravy jsou řazeny trakční vozy značené jako řada 460 (EM 488.0) a mezi nimi jsou 3 vložené vozy řady 063 (N 488.03). Celková kapacita pětivozové soupravy je 672 míst (336 k sezení a 336 ke stání).

Trakční vozy jsou od čela ke konci řešeny následovně – stanoviště strojvedoucího, zavazadlový oddíl, přední nástupní prostor, prostor pro cestující a zadní nástupní prostor s toaletou.

Zavazadlový prostor je přístupný buď dvoukřídlými dveřmi v bočnicích nebo dveřmi ze stanoviště strojvedoucího nebo dveřmi z prvního nástupního prostoru. Ve skříních mezi stanovištěm strojvedoucího a zavazadlovým prostorem se nachází elektrická a pneumatická zařízení, v zavazadlovém oddíle je navíc i komora hlavního vypínače.

Ostatní technická zařízení jsou umístěna pod podlahou. Oddíl pro cestující zabírá necelou polovinu délky vozu a je přístupný dvoukřídlými dveřmi z obou nástupních prostor. Sedačky mají uspořádání 2+2. Ze zadního nástupního prostoru je přístupný také přechodový můstek do dalšího vozu. Vstupní dveře jsou dvoudílné, pneumatické.

Vložený vůz je členěn na přední nástupní prostor s WC a umývárnou, přední oddíl pro cestující, střední nástupní prostor se zdvojenými dveřmi, zadní oddíl pro cestující a zadní nástupní prostor s WC a umývárnou. Z obou koncových nástupních prostorů vedou přechodové můstky do dalších vozů. Vytápění vozů je elektrické teplovzdušné.

Skříň vozu je samonosná ocelová. Stanoviště strojvedoucího jsou přístupná z obou stran. Na předních čelech trakčních vozů už nejsou automatická spřáhla jako u 451/452, ale jen běžný hák a šroubovka. Oproti řadě 451/452 jsou čela opatřena narážecím ústrojím.

Skříň je pomocí otočných čepů spřažena se dvěma dvounápravovými podvozky. Ty jsou buď hnací (trakční vůz 460) nebo běžné (vložený vůz 063).

Skříň vozu je na podvozcích uložena na šroubových vinutých pružinách sekundárního odpružení s kapalinovými tlumiči. Primární odpružení je provedeno také vinutými pružinami.

V každém hnacím podvozu jsou 2 trakční motory zavěšenými v mimo rám podvozku pod skříní. Oproti řadě 560 je zde skupinový pohon dvojkolí. Brzdový systém je tvořen ruční brzdou (trakční i vložené vozy), samočinnou tlakovou brzdou, přímočinnou brzdou a elektrodynamickou brzdou.

Proud z troleje odebírají dva dvouramenné sběrače proudu umístěné v koncových částech střechy trakčních vozů. V současnosti jsou tyto sběrače nahrazovány polopantografy a přední jsou demontovány.

Řízení výkonu je odporová. K dispozici je 20 jízdních stupňů. Elektrodynamická brzda je odporová. Trakční motory jsou stejnosměrné čtyřpólové stroje, napevno řazené do série.

 

Technické údaje
Elektrická jednotka složená – 460 + 060 + 060 + 060 + 460
Mezinárodní označení 94 54 1 460 xxx-x, 94 54 1 060 xxx-x
Výrobce Vagonka Studénka, MEZ Vsetín
Rok výroby 1974 – 1978 (1971 prototyp)
Vyrobeno ks 43
Trakce elektrická stejnosměrná
Trakční systém 3 kV =
Typ vozidla 5 vozová osobní jednotka
Délka přes nárazníky 122500 mm
Šířka 2883 mm
Výška se staženými sběrači 4650 mm
Min.poloměr oblouku 120 m
Uspořádání pojezdu Bo´Bo´+2´2´+2´2´+2´2´+Bo´Bo´
Služební hmotnost 239 t
Míst k sezení 336
Míst ke stání 336
Topení elektrické teplovzdušné
Rozchod 1435 mm
Trvalý výkon 2000 kW
Maximální rychlost 110 km/h
Hnací vůz řady 460
Délka přes nárazníky 24500 mm
Rozvor náprav 2600 mm
Vzdálenost otočných čepů 17200 mm
Uspořádání pojezdu Bo´Bo´
Služební hmotnost 64 t
Míst k sezení 48
Míst ke stání 48
Trvalá tažná síla 59 kN
Maximální tažná síla 130 kN
Regulace výkonu odporová
Vložený vůz řady 060
Délka přes nárazníky 24500 mm
Rozvor náprav 2400 mm
Vzdálenost otočných čepů 17200 mm
Uspořádání pojezdu 2´2´
Služební hmotnost 37 t
Míst k sezení 80
Míst ke stání 80
BastlerCZ (Michal Šika)